Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku rosną i podążają w kierunku 68 USD za baryłkę. Inwestorzy z uwagą śledzą doniesienia o "działalności" huraganu Francine w Zatoce Meksykańskiej - w regionie wydobycia ropy naftowej - informują maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na X kosztuje na NYMEX w Nowym Jorku 67,69 USD, po zwyżce o 0,56 proc. Brent na ICE na XI jest wyceniana po 71,08 USD za baryłkę, wyżej o 0,67 proc., po wzroście w środę o 2,1 proc.
W środę po południu czasu lokalnego Francine jako huragan kategorii 2 uderzył w Luizjanę. Krajowe Centrum Huraganów (NCH) ostrzegło, że wiążące się z tym fale sztormowe i powodzie mogą spowodować potencjalnie przerwy w dostawie prądu oraz "zagrożenie dla życia".
Według Krajowej Służby Pogodowej (NWS) Francine uderzył w Terrebonne, około 105 km od Nowego Orleanu, z wiatrem w porywach do 160 km/godz. W przypadku wysokiej fali sztormowej meteorolodzy przewidują zalanie normalnie suchych terenach wzdłuż centralnego wybrzeża Luizjany od 1,5 do 3 metrów wody.
Gubernator Luizjany Jeff Landry i prezydent Joe Biden ogłosili stan wyjątkowy, łączący się z przyznaniem w przypadku poważnych szkód znacznej pomocy finansowej.
Huragan Francine, który dotarł do Luizjany, spowodował ograniczenie produkcji ropy w Zatoce Meksykańskiej o 39 proc. - do 674,8 tys. baryłek dziennie, a gazu ziemnego - o 49 proc. - do 907 mln stóp sześciennych dziennie. To dane amerykańskiego Biura Bezpieczeństwa i Egzekwowania Przepisów Ochrony środowiska (BSEE). W Zatoce Meksykańskiej zamknięto 171 platform naftowych, czyli 46 proc.
"Obawy inwestorów związane z huraganem Francine dominują na rynkach, a wszelkie zakłócenia w produkcji ropy (w Zatoce Meksykańskiej) prawdopodobnie spowodują ograniczenie dostaw surowca w najbliższej perspektywie" - powiedziała Priyanka Sachdeva, starsza analityczka rynku w Domu Maklerskim Phillip Nova Pte.
"Niedawne duże spadki cen ropy oznaczają, że traderzy są coraz bardziej przekonani o spowolnieniu gospodarczym na świecie, które obniży globalny popyt na paliwa" - dodała.
Tymczasem inwestorzy czekają w czwartek na comiesięczny raport Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE), który da graczom wgląd co do warunków na rynkach paliw w 2025 r.
W zeszłym miesiąca MAE podała, że zapasy ropy na świecie wzrosną w przyszłym roku, nawet jeśli kraje sojuszu OPEC+ porzucą swój plan stopniowego zwiększania dostaw ropy na globalne rynki paliw. (PAP Biznes)
aj/ ana/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych