Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. (ARP S.A.) poinformowała o sfinalizowaniu finansowania projektu Baltic Towers o wartości 140 mln euro. Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla rozwoju polskiego i europejskiego sektora offshore wind, wzmacniając również pozycję Polski jako kluczowego gracza w zielonej transformacji.
Baltic Towers jest efektem synergii między ARP S.A., aktywnie wspierającej strategiczne inwestycje, a GRI Renewable Industries. W ramach tego projektu w Gdańsku powstała nowoczesna fabryka wież offshore, która wesprze europejską transformację energetyczną i wzmocni łańcuch dostaw dla sektora morskiej energetyki wiatrowej. Połączone siły obu podmiotów, długoterminowa wizja oraz determinacja położyły fundamenty pod to przedsięwzięcie.
Projekt ma stanowić także przykład współpracy międzynarodowej, łącząc kompetencje polskich i hiszpańskich partnerów. Wyróżnia się nie tylko skalą, ale także innowacyjną i kompleksową strukturą finansowania. Dotyczy to unikalnego konsorcjum finansowe z udziałem NFOŚ, japońskiej instytucji finansowej SMBC oraz hiszpańskiego banku rozwoju Cofides (pierwsza transakcja projektowa Cofides w Polsce). Projekt wsparł również Bank Pekao jako dostawca finansowania VAT, Agent Kredytu i Agent Zabezpieczeń. Do tego dochodzi kompleksowe rozwiązania zabezpieczające z udziałem SMBC i HSBC jako dostawcami hedgingu.
Przez ostatnie dwa lata przedsięwzięcie wspierał zespół wyspecjalizowanych doradców:
- Transakcję poprowadził Pekao Investment Banking przy wsparciu FinalMilestone;
- Doradztwo prawne dla Baltic Towers, ARP i GRI zapewniła kancelaria Clifford Chance, a dla konsorcjum instytucji finansujących - CMS;
- Doradztwo techniczne, rynkowe i ubezpieczeniowe dostarczyli odpowiednio Arup, Wood Mackenzie i Marsh.
Zlokalizowana w Gdańsku fabryka, pod którą kamień węgielny położona w czerwcu ubiegłego roku, będzie produkować sekcje wież wiatrowych o długości 50 metrów, wadze 500 ton i średnicy do 11 metrów. To parametry przygotowujące Baltic Towers do przyjmowania zleceń także w przyszłości. Ma stać się nowoczesnym i innowacyjnym centrum produkcji zajmującym kluczową pozycję w budowie polskiego łańcucha dostaw dla branży offshore.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych