pc
Sąd administracyjny włoskiego regionu Lacjum uchylił w środę zakaz wpłynięcia na wody terytorialne Włoch, który wydany został statkowi hiszpańskiej organizacji pozarządowej z ok. 150 migrantami na pokładzie. Wywołało to irytację szefa MSW, wicepremiera Matteo Salviniego.
"Płyniemy na Lampedusę" - ogłosiła w reakcji na decyzję sądu załoga jednostki Open Arms, która od 13 dni czeka na Morzu Śródziemnym na zgodę na wpłynięcie do portu, by mogli zejść z pokładu rozbitkowie uratowani z pontonu. Port na włoskiej wyspie wybrała jako najbliższy bezpieczny.
Salvini nie zgadza się na to, by statek zawinął do portu we Włoszech, bo zamknął dla organizacji pomocowych wszystkie porty. Domaga się, aby migrantów przyjmowały inne kraje UE, zwłaszcza te, pod których banderami statki te pływają.
Sąd stołecznego regionu orzekł, że na podstawie przedstawionej dokumentacji medycznej oraz nadzwyczaj trudnej sytuacji na pokładzie należy udzielić zgody załodze Open Arms, by wpłynęła na włoskie wody po to, by udzielono natychmiastowej pomocy osobom, które jej potrzebują.
Decyzję tę kontestuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, które postanowiło ją zaskarżyć. Argumentuje między innymi, że statek znajdował się na wodach libijskich i maltańskich, gdzie prowadził akcję ratunkową, którą MSW opisało jako "systematyczne zabieranie ludzi z celem politycznym, by przewieźć ich do Włoch".
Włoska agencja Ansa podała, że minister Salvini zamierza podpisać następne rozporządzenie zabraniające statkowi wstępu na włoskie wody terytorialne.
W wydanym oświadczeniu Matteo Salvini stwierdził: "Dalej będę odmawiał zgody na zawinięcie do portu tym, którzy domagają się tego, by przywozić nielegalnych imigrantów zawsze i tylko do Włoch".
Open Arms - "hiszpański statek hiszpańskiej organizacji pozarządowej był na wodach maltańskich. Nie można zrozumieć, dlaczego włoski sędzia mógłby zgodzić się na jego wpłynięcie na nasze wody" - podkreślił szef MSW.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych