pc
Unia Europejska podpisała w niedzielę w Hanoi umowę o wolnym handlu z Wietnamem - pierwszą tego rodzaju umowę z rozwijającym się krajem azjatyckim. Reuters nazywa ją przełomową, gdyż toruje ona drogę do eliminacji ceł na 99 proc. towarów w wymianie handlowej.
Umowa wymaga jeszcze zatwierdzenia przez Parlament Europejski, co - jak zauważa Reuters - nie jest oczywiste z uwagi na zastrzeżenia niektórych eurodeputowanych co do przestrzegania praw człowieka w Wietnamie.
Unia Europejska określiła umowę o wolnym handlu między UE a Wietnamem (EVFTA) jako "najbardziej ambitną umowę o wolnym handlu kiedykolwiek zawartą z krajem rozwijającym się".
Unia Europejska jest dla Wietnamu drugim po USA rynkiem zbytu, Wietnam eksportuje głównie odzież i obuwie.
Umowę - w trzy i poł roku od zakończenia negocjacji w grudniu 2015 roku - podpisała unijna komisarz ds. handlu Cecilia Malmstroem i wietnamski minister przemysłu i handlu Tran Tuan Anh.
Umowa prowadzi do wyeliminowania 99 proc. ceł, chociaż będzie to odbywać się stopniowo w ciągu 10 lat, a na pozostałe towary, zwłaszcza produkty rolnicze zostaną ustanowione kwoty.
Wietnam już wcześniej podpisał kilkanaście umów o wolnym handlu, w tym umowę o Kompleksowym i Progresywnym Partnerstwie Transpacyficznym (Comprehensive and Progressive Trans-Pacific Partnership - CPTPP) między 11 państwami z obszaru Pacyfiku.
Można się spodziewać, jak pisze Reuters, ze obecna umowa z UE otworzy rynki usług, m.in. w sektorach pocztowym, bankowym i morskim.
W 2018 roku Wietnam do UE wyeksportował towary i usługi o łącznej wartości 42,5 mld dolarów, podczas gdy wartość importu z Unii wyniosła 13,8 mld dolarów.
Wietnamski rząd podał w niedzielę, że EVFTA spowoduje zwiększenie unijnego eksportu do Wietnamu o 15,28 proc., eksportu wietnamskiego do UE 20 proc. do 2020 roku.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych