ew
Szef niemieckiego MSZ Heiko Maas opowiedział się w piątek za obraniem twardej linii w sporze handlowym ze Stanami Zjednoczonymi. Waszyngton chce wprowadzić 18 października 25-procentowe cła karne na import setek produktów z UE.
"Unia Europejska będzie musiała zareagować i, po uzyskaniu zgody Światowej Organizacji Handlu (WTO), prawdopodobnie również wprowadzić cła karne" - powiedział szef niemieckiej dyplomacji w rozmowie opublikowanej w piątek przez dzienniki grupy medialnej Funke.
W środę Waszyngton zapowiedział wprowadzenie od 18 października 25-procentowych ceł karnych na import do USA setek produktów z UE. To konsekwencja środowego orzeczenia WTO, która uznała, że unijne subwencje dla Airbusa są nielegalne i że w związku ze stratami Boeinga USA mogą nałożyć na UE karne taryfy na dobra warte 7,5 mld dolarów. Na czarnej liście towarów znalazły się m.in. kawa, wino, narzędzia i obiektywy fotograficzne z Niemiec.
Kolega partyjny Maasa ze współrządzącej w Niemczech SPD wicekanclerz i minister finansów Olaf Scholz próbuje łagodzić spór. "W zglobalizowanym świecie konflikty handlowe nikomu nie służą. Pokazują to ostatnie miesiące. Dlatego będziemy w tej sytuacji reagować zdecydowanie, ale roztropnie" - zapowiedział socjaldemokratyczny polityk w piątkowym wywiadzie dla tabloidu "Bild".
Konserwatywny dziennik "Frankfurter Allgemeine Zeitung", komentując spór, przyznaje Amerykanom rację, że bez subwencji europejski producent samolotów Airbus prawdopodobnie przestałby istnieć. Zastrzega jednak sarkastycznie, że wówczas świat byłby "skazany na Boeinga, którego model 737 (Max - PAP)z powodu dwóch katastrof ma zakaz latania".
Tymczasem niemiecki przemysł i eksperci oczekują na rozwój sytuacji z niepokojem. "Wobec słabych wyników eksportu dodatkowe obciążenie przychodzi w wyjątkowo niekorzystnym momencie" - ocenia szef renomowanego monachijskiego Instytutu Badań nad Gospodarką (ifo) Clemens Fuest.
Z kolei szef Federalnego Związku Niemieckiego Przemysłu (BDI) Joachim Lang przyznaje, że - wobec orzeczenia WTO - cła karne są zgodne z prawem, ale "jednocześnie szkodliwe dla relacji politycznych i gospodarczych". Jednostronne retorsje - zdaniem szefa BDI - nie tworzą zdrowej atmosfery i mogą prowadzić do nakręcania spirali środków odwetowych po obu stronach Atlantyku. Ucierpią na tym zupełnie przypadkowe przedsiębiorstwa. Lang wezwał USA do podjęcia negocjacji z Unią Europejską.
Globalne konflikty handlowe są jedną z przyczyn słabnięcia gospodarki RFN. W drugim kwartale 2019 roku PKB Niemiec zmniejszyło się w porównaniu z pierwszym kwartałem o 0,1 proc. W pierwszych trzech miesiącach tego roku Niemcy zanotowały jeszcze nieznaczny wzrost - 0,4 proc. PKB. W połowie września cztery niemieckie instytuty badań nad gospodarką ogłosiły prognozy dotyczące PKB, według których również w trzecim kwartale bieżącego roku Niemcy znajdą się na minusie.
Ekonomiści mówią o tzw. technicznej recesji, jeśli spadki trwają dwa kwartały pod rząd. Na początku roku ministerstwo gospodarki Niemiec przewidywało, że w 2019 roku PKB wzrośnie o 1 proc. W kwietniu obniżyło jednak prognozę do 0,5 proc.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych