pc
Minister energetyki Rosji Aleksandr Nowak powiedział w czwartek na spotkaniu z wiceszefem Komisji Europejskiej Maroszem Szefczoviczem, że Moskwa liczy na "pragmatyczne" stanowisko Ukrainy w rozmowach o tranzycie rosyjskiego gazu przez ten kraj po 2019 roku.
Nowak zapewnił, że w stanowisku Rosji w tej sprawie "nie ma żadnej polityki". "Mamy nadzieję, że będziemy mogli zademonstrować konstruktywny dialog, a nowe władze Ukrainy będą mogły zademonstrować pragmatyczne podejście w sprawie przedłużenia tranzytu gazu przez swoje terytorium po 2019 roku" - powiedział.
Wyraził przekonanie, że w negocjacje w tej sprawie "mogą odnieść sukces tylko na drodze poszukiwania kompromisów".
Moskwa liczy, że stanowisko wobec jej projektów gazociągów wiodących do UE będzie pozbawione dyskryminacji i upolityczniania - mówił Nowak. Zapewnił, że projekty Nord Stream 2 i Turecki Potok "wnoszą realny wkład w zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, odpowiednio Europy Północnej i Południowej".
Minister zaznaczył, że Rosja "uważa za niedopuszczalne jednostronne sankcje USA" wobec realizowanych przez nią projektów, w których biorą udział firmy europejskie.
Rozmowy Szefczovicza i Nowaka w Moskwie dotyczą tranzytu gazu do Unii Europejskiej po 2019 roku, gdy wygasają obecne kontrakty na przesył rosyjskiego surowca przez Ukrainę. Według nieoficjalnych informacji Komisja Europejska chce zapobiec ewentualnemu kryzysowi i zapewnić dostawy do krajów unijnych po 31 grudnia 2019 roku.
Rosja realizuje dwa projekty gazociągów, które mogą posłużyć do przesyłania gazu z ominięciem Ukrainy: Nord Stream 2, prowadzący przez Bałtyk z Rosji do Niemiec oraz Turecki Potok (Turkish Stream) przez Morze Czarne. Choć Moskwa zapowiadała wstrzymanie tranzytu przez Ukrainę po wygaśnięciu obecnego kontraktu z Kijowem z końcem bieżącego roku, wszystko wskazuje na to, iż Nord Stream 2 nie zostanie uruchomiony w tym terminie.
Przedstawiciele Rosji sygnalizują, że są gotowi utrzymać przesył gazu przez Ukrainę, jeśli zapewnione zostaną pragmatyczne i rynkowe warunki takiej współpracy.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych