ew
Międzynarodowa koalicja mająca ochraniać statki handlowe w cieśninie Ormuz nie tylko nie spełni stawianych przed nią celów, ale wręcz zwiększy zagrożenie w regionie - oświadczył we wtorek wiceprezydent Iranu Iszak Dżahangiri, cytowany przez agencję IRIB.
"Nie ma potrzeby tworzenia takiej koalicji, ponieważ tego rodzaju koalicje i obecność obcokrajowców w regionie same w sobie stwarzają brak bezpieczeństwa" - powiedział Dżahangiri, dodając, że "nie osiągnie (ona) niczego poza podsyceniem zagrożenia".
W poniedziałek minister spraw zagranicznych Wielkiej Brytanii Jeremy Hunt mówił o możliwości utworzenia europejskiej misji morskiej mającej zapewnić ochronę statków handlowych w cieśninie Ormuz. Przypomniał, że trasą tą transportuje się 20 proc. światowej ropy i 25 proc. skroplonego gazu ziemnego.
Szef brytyjskiej dyplomacji zapowiedział, że rząd w Londynie będzie apelował do armatorów o wcześniejsze informowanie władz o planowanych przeprawach przez cieśninę Ormuz, aby móc zapewnić im bezpieczeństwo podczas ich. Zastrzegł jednak, że nie ma możliwości, by każda jednostka miała ochronę brytyjskiej marynarki wojennej.
Pomysł powołania koalicji powstał na skutek przejęcia w piątek przez irańską Gwardię Rewolucyjną brytyjskiego tankowca Stena Impero w pobliżu cieśniny Ormuz. Iran twierdzi, że statek zderzył się z łodzią rybacką, a następnie zignorował ją, gdy wzywała pomocy. Zarówno sam statek, jak i jego 23-osobowa załoga przebywają obecnie w Iranie.
Przejęcie Steny Impero komentowane jest jako odwet Teheranu za zatrzymanie na początku lipca przez Brytyjczyków irańskiego tankowca Grace 1 w pobliżu Gibraltaru, czego dokonano w związku z podejrzeniami, że statek narusza sankcje UE nałożonych na Syrię. Zdaniem Teheranu zatrzymanie statku było bezprawne.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi