ew
Ropa na amerykańskiej giełdzie paliw drożeje - od początku tego tygodnia surowiec zyskał ponad 20 proc. Będzie to największy tygodniowy wzrost cen WTI od lutego - podają maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na czerwiec na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 24,04 USD, po zwyżce ceny o 2,08 proc.
Ropa Brent w dostawach na lipiec na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie jest wyceniana po 29,92 USD za baryłkę, wyżej o 1,56 proc.
Nastroje na rynkach wsparły informacje z Arabii Saudyjskiej, największego eksportera ropy na świecie, która podwyższyła ceny prawie wszystkich gatunków ropy w dostawach na czerwiec. To
sugeruje, że Saudowie są bardziej zainteresowani wspieraniem ożywienia cen ropy niż walką o zwiększanie udziału w rynku paliw.
Do tego od 1 maja obowiązuje zawarta 12 kwietnia umowa krajów OPEC+ w sprawie zmniejszenia dostaw ropy o 9,7 mln b/d, co może poprawić sytuację podażową na rynkach paliw.
"Globalny popyt na ropę +jest na trajektorii rosnącej+ i może przewyższyć jej podaż do początku czerwca" - ocenia Jeffrey Currie, szef działu badań rynku towarowego w Goldman Sachs Group Inc.
Currie dodaje, że rynek ropy może powrócić do równowagi w lipcu przed przejściem do wyższej konsumpcji przez resztę roku.
"Połączenie cięć w dostawach ropy i optymizmu, co do rosnącego popytu na razie wspiera ceny surowca" - wskazuje z kolei Michael McCarthy, główny strateg ds. rynku w CMC Markets Asia Pacific.
"Jednak niektóre dane makroekonomiczne sugerują, że sentyment co do poprawy popytu może być niewłaściwie +ulokowany+ i nadal istnieje ryzyko, że rosnące zapasy ropy mogą +zmiażdżyć+ pozytywne nastroje" - podkreśla.
Ropa WTI w Nowym Jorku staniała na zakończenie poprzedniej sesji o 1,8 proc.
Od początku tego tygodnia WTI na NYMEX zyskała ok. 21 proc., a Brent na ICE zdrożała o ok. 13 proc.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych