• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

W Porcie Gdańsk zważą pojazdy. Wkrótce instalacja 18 wag samochodowych

pc

31.01.2019 16:17 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski W Porcie Gdańsk zważą pojazdy. Wkrótce instalacja 18 wag samochodowych

Partnerzy portalu

W Porcie Gdańsk zważą pojazdy. Wkrótce instalacja 18 wag samochodowych - GospodarkaMorska.pl

W Porcie Gdańsk zważą pojazdy. Wkrótce pojawi się tam 18 samochodowych osiowych wag najazdowych przeznaczonych do ważenia aut będących w ruchu. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył w czwartek nabór ofert w przetargu na wyposażenie w wagi posterunków wartowniczych.

– Wagi umożliwiają dokonywanie rzeczywistych pomiarów ciężaru pojazdów, co w pierwszej kolejności pozwoli naszym kontrahentom lepiej kontrolować stan ładunków i zdecydowanie ograniczy ryzyko kradzieży. Poza tym, wyeliminuje z ruchu auta nadmiernie przeciążone, co z kolei będzie miało pozytywny wpływ na stan dróg wewnętrznych i parkingów na terenach portu, a także na publiczne drogi miejskie – powiedział Marcin Osowski, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

W każdym z posterunków wartowniczych objętych przetargiem zainstalowane zostaną po dwie wagi. Pojawią się one m.in. przy wjeździe do Kapitanatu Portu Północnego, Terminalu Promowym Westerplatte oraz przy Wolnym Obszarze Celnym.

O wyborze wykonawcy zadecyduje cena. Od dnia podpisania umowy będzie on miał 44 tygodnie na zainstalowanie wag. Okres ten uwzględnia projekty oraz realizację prac budowlano-montażowych, a także odbiory i rozruch.

Janusz Staniszewski, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego, poinformował, że jednym z działań Inspekcji Transportu Drogowego jest ochrona dróg przed nadmiernym obciążeniem pojazdów, których gabaryty są przekroczone. Podkreślił jednak, że Inspekcja nie będzie wykonywać ważeń na terenie Portu Gdańsk.

– Obsługa wag na terenie portu gdańskiego należy do obsługi tego terenu wewnętrznego, tak jak kontrola dokumentów i pojazdów na terenie innych przedsiębiorstw – powiedział Janusz Staniszewski, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.

Nie zmienia to faktu, że Inspekcja Transportu Dorgowego może przeprowadzać kontrole na drogach prowadzących do portu. Waży ona pojazdy zarówno do 3,5 t dmc, jak i powyżej. W pierwszym przypadku za przeciążony pojazd grozi mandat w wysokości 500 zł. Inspektor jednocześnie wydaje dyspozycję usunięcia pojazdu na parking administracyjny.

W drugim przypadku natomiast, dotyczącym pojazdów powyżej 3,5 t dmc, inspektor wszczyna postępowanie administracyjne – kara może wynieść maksymalnie 15 tys. zł. Tak jak w pierwszym przypadku, przeciążony pojazd także trafi na parking administracyjny.

– Jednocześnie popełnione naruszenie w związku z przeładowaniem pojazdu stanowi naruszenie przepisów załącznika nr 1 do Rozporządzenia Komisji (UE) 2016/403 z dnia 18 marca 2016 r. Klasyfikuje się ono do grupy naruszeń przepisów dyrektorów Rady 96/53/WE. W związku z powyższym będzie wszczęte postępowanie wobec przewoźnika, które może zakończyć się utratą dobrej reputacji – powiedział Staniszewski.

Każdego roku WITD w Gdańsku wykonuje ok. tysiąca ważeń wszystkich pojazdów. W 2017 r. z tytułu stwierdzonych naruszeń w tym zakresie WITD w Gdańsku wydał 63 decyzje administracyjne w stosunku do pojazdów ponadgabarytowych. Kwota sankcji administracyjnych to blisko 580 tys. zł. W 2018 r. liczba decyzji była nieco mniejsza i wynosiła 37 na łączną kwotę 377 tys. zł.

W 2018 r. w Porcie Gdańsk przeładowano pona 49 mln t towarów, jest on obecnie 4. portem na Bałtyku. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zarządza portem morskim w Gdańsku, który jest kluczowym węzłem komunikacyjnym w regionie. W skład infrastruktury portowej wchodzi osiem nabrzeży o długości ponad 20 km. ZMPG podzielony jest na dwie części: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej, gdzie znajduje się m.in. nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.

Najważniejszą inwestycją ZMPG jest obecnie Port Centralny. Docelowo na ok. 500 ha powstanie kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja będzie realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów. Port Centralny otrzymał rządowe wsparcie m.in. Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Premier Beaty Szydło oraz Premiera Mateusza Morawieckiego. Port Centralny ma być gotowy do końca 2027 r.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.