PMK
- Jeśli emisje z przemysłu morskiego nie zostaną zmniejszone, zmierzamy w kierunku „katastrofy ekologicznej” - powiedziała na szczycie Global Maritime Forum, zastępca szefa Konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD), Isabelle Durant.
Poglądy Durant powtórzyła Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), której rzecznik, Lee Adamson, zauważył, że obecny poziom emisji z żeglugi jest „nie do zaakceptowania” i że przemysł potrzebuje „nowej rewolucji napędu”, aby całkowicie ograniczyć emisje z sektora.
Według IMO żegluga będzie miała zasadnicze znaczenie dla wizji ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju, zapewniając niezawodny, energooszczędny i tani sposób transportu ponad 80 procent światowego handlu.
Niemniej jednak emisje gazów cieplarnianych wytwarzane przez sektor są znaczące, a według Banku Światowego sektor nie dotrzymał kroku innym formom transportu, jeśli chodzi o działania w dziedzinie ochrony klimatu. Bank Światowy szacuje, że jeden duży statek żeglugowy wytwarza tyle siarki, co 50 milionów samochodów.
Przemawiając na panelu plenarnym na temat znaczenia drastycznego ograniczenia emisji z morza, Durant powiedziała, że przemysł morski jest w dużym stopniu uzależniony od formy paliwa płynnego o dużym śladzie węglowym. Oczekuje się, że światowy handel morski podwoi się w ciągu najbliższych dwudziestu lat, co oznacza, że konieczne jest zapewnienie, aby statki były zasilane w sposób o wiele bardziej zrównoważony. Właśnie dlatego ONZ prowadzi szereg projektów mających na celu znaczne ograniczenie emisji, a ostatecznie ich całkowite wyeliminowanie.
- W 2018 roku państwa członkowskie IMO przyjęły wstępną strategię ograniczenia emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu morskiego i całkowitego ich wycofania, tak szybko, jak to możliwe - wyjaśnił Adamson.
Dodał, że biorąc pod uwagę spodziewany wzrost handlu i transportu, statki znajdujące się obecnie na morzu będą musiały ograniczyć swoje emisje o około 80 procent, a od 2030 roku nowo zbudowane jednostki będą musiały być całkowicie wolne od emisji.
- Oczekujemy, że strategia doprowadzi do nowej rewolucji napędowej. Konieczne jest zwiększenie atrakcyjności handlowej statków o zerowej emisji dwutlenku węgla i ukierunkowanie inwestycji na innowacyjne zrównoważone technologie oraz alternatywne paliwa niskoemisyjne i bezemisyjne – dodał Adamson.
Statki zasilane bateriami
Branża żeglugowa bada obecnie wiele opcji. Należą do nich promy zasilane bateriami i hybrydowe, statki testujące biopaliwa lub wodorowe ogniwa paliwowe oraz napęd wspomagany wiatrem.
Przykładem jest norweska firma promowa Color Line, która zbudowała największy na świecie hybrydowy statek typu plug-in, zdolny do przewozu 2000 pasażerów i 500 samochodów między miastami Strømstad w Szwecji i Sandefjord w Norwegii.
Akumulator na statku zapewnia manewrowanie i żeglowanie do 60 minut z prędkością do 12 węzłów, co oznacza, że ostatni etap trwającej dwie i pół godziny podróży przez fiord prowadzący do portu Sandefjord jest bezemisyjny.
Norwegia jest także domem dla Brødrene Aa, konstruktora wysoce wydajnych promów z włókna węglowego, które mogą zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 40 procent w porównaniu z tradycyjnymi jednostkami pływającymi. Firma opracowała koncepcyjny statek, który działa wyłącznie na baterie i wodór, przewidując przyszłość, w której promy o zerowej emisji będą normą.
Partnerstwo na rzecz postępu
Adamson ostrzegł, że pomimo tych zachęcających sygnałów, działania muszą być podejmowane znacznie szybciej.
- Status quo jest nie do przyjęcia ze względu na wpływ emisji ze statków, nie tylko w celu przeciwdziałania zmianom klimatu, ale także na zdrowie ludzi i środowisko, a to wiąże się z własnymi kosztami, które ponosi również społeczeństw - powiedział Adamson.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie