ew
Komisja Europejska poinformowała we wtorek, że zatwierdziła wsparcie publiczne w wysokości 6 mln euro, które ma zachęcić do przenoszenia transportu towarowego z dróg na koleje w województwie podkarpackim.
Jak poinformowała KE, pomoc ma formę dotacji bezpośredniej dla firmy logistycznej zajmującej się międzynarodowym transportem kolejowym Treeden Group Sp. z o.o. Środki mają pomóc w budowie terminalu przeładunkowego na stacji Wola Baranowska wzdłuż linii kolejowej prowadzącej na Ukrainę.
Terminal ma pozwolić na przechodzenie między różnymi rodzajami transportu i magazynowanie materiałów sypkich oraz kontenerów. KE oceniła wsparcie z punktu widzenia unijnych przepisów dotyczących pomocy państwa i uznała, że jest ono dopuszczalne. Urzędnicy w Brukseli wzięli przy tym pod uwagę szczególną sytuację województwa podkarpackiego w odniesieniu do transportu intermodalnego oraz wyjątkowy charakter kolei szerokotorowej jako ważnej linii przeładunkowej łączącej Polskę z granicą ukraińską.
"Komisja stwierdziła, że środek pomocy promuje zmianę transportu towarowego z drogowego na kolejowy. Jest również korzystny dla środowiska i mobilności, ponieważ wspiera transport kolejowy, który powoduje mniej zanieczyszczeń niż transport drogowy, a jednocześnie zmniejsza zatory drogowe" - podkreślono w komunikacie
KE uznała, że bez wsparcia operatorzy rynku nie mieliby wystarczających zachęt do przeprowadzania inwestycji w taką infrastrukturę.
Transport Week 2024. Rozwój, bezpieczeństwo i offshore
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego