PMK
Amerykański gigant IBM dołączył do globalnego konsorcjum, które ma na celu budowę bezzałogowego, autonomicznego statku. Miałby on przepłynąć Atlantyk już w sierpniu 2020 roku.
Mayflower Autonomous Ship (MAS) będzie wykorzystywać AI, zaawansowane serwery, technologie chmury i obliczeniowe IBM do autonomicznej nawigacji i unikania zagrożeń oceanicznych podczas podróży z Plymouth w Anglii do Plymouth w stanie Massachusetts. Podczas 12-dniowej podróży statek będzie zasilany głównie energią wiatrową i słoneczną.
- Wysłanie statku badawczego na morze może kosztować dziesiątki tysięcy dolarów lub funtów dziennie i jest ograniczone przez czas, jaki ludzie mogą spędzić na pokładzie - czynnik zaporowy dla wielu współczesnych morskich misji naukowych – powiedział Brett Phaneuf, współdyrektor projektu Mayflower Autonomous Ship.
Na statku będą znajdować się trzy kapsuły badawcze zawierające szereg czujników i oprzyrządowania naukowego, które naukowcy wykorzystają do badań cyberbezpieczeństwa morskiego, monitorowania ssaków morskich, mapowania poziomu morza i lokalizacji tworzyw sztucznych w oceanie. Prace będą koordynowane przez Uniwersytet Plymouth w Wielkiej Brytanii, który przoduje w badaniach morskich.
Uniwersytet Plymouth poprowadzi badania w celu pogłębienia wiedzy na temat tworzyw sztucznych w oceanie, analizując próbki wody z MAS płynącej przez Atlantyk, aby dowiedzieć się więcej o pochodzeniu, rozmieszczeniu i potencjalnym wpływie mikroplastików na ocean.
IBM pomaga w budowaniu modeli głębokiego uczenia zdolnych do rozpoznawania zagrożeń nawigacyjnych, które pojawią się we wbudowanych kamerach wideo MAS. Jednostka będzie w stanie rozpoznawać zagrożenia, takie jak boje, gruz i inne statki oraz będzie miała stałą świadomość sytuacyjną dzięki RADAR, AIS i LIDAR - technologii stosowanej w samochodach autonomicznych.
Po wykryciu zagrożenia MAS użyje oprogramowania IBM, aby pomóc w niezależnym podejmowaniu decyzji, czy zmienić kurs, a w razie awarii przyspieszyć pobieranie dodatkowej mocy z pokładowego generatora rezerwowego. Łącząc dane z map morskich, czujników i prognoz pogody, MAS będzie w stanie określić optymalną trasę i prędkość, jaką powinien pokonać Atlantyk.
Kadłub statku autonomicznego Mayflower jest obecnie budowany i wyposażany w Gdańsku przez Aluship Technology, zanim zostanie przetransportowany do Plymouth w tym roku.
Po ukończeniu statek będzie miał długość 15 metrów, wagę 5 ton i osiągnie prędkość 20 węzłów.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie