• <
bulk_cargo_port_szczecin

Spektakularny Mein Schiff 1 w Gdyni (foto, wideo)

ew/pc

21.05.2018 06:39 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Spektakularny Mein Schiff 1 w Gdyni (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Przy Nabrzeżu Francuskim w poniedziałek około 6:00 zacumowała prawdziwa perła w koronie tegorocznego sezonu wycieczkowców w Porcie Gdynia. Mowa o Mein Schiff 1, który został ochrzczony zaledwie 10 dni temu!

O widowiskowej uroczystości nadania imienia Mein Schiff 1 w Hamburgu pisaliśmy TUTAJ. Chrzest był jednym z głównych wydarzeń w ramach obchodów 829. urodzin Portu Hamburg, które odbyły się w dniach 10-13 maja. Pierwszy komercyjny rejs statku rozpoczął się 13 maja, a już osiem dni później można było go zobaczyć w Gdyni.

Mein Schiff 1, to najdłuższa jednostka (długość 316 m), jaką będzie można zobaczyć w tym roku przy Nabrzeżu Francuskim. Wycieczkowiec w całym sezonie 2018 roku odwiedzi gdyński port sześć razy (następne planowane zawinięcia: 25 maja, 20 czerwca, 8 lipca, 2 i 12 sierpnia). Statek może zabrać na pokład prawie 2 900 pasażerów, a załoga liczy 1 000 osób. Mein Schiff 1 został zbudowany w 2018 roku w fińskiej stoczni w Turku za 500 mln euro i posiada energooszczędny oraz ekologiczny napęd, dzięki któremu zmniejszono o 30 procent emisje szkodliwych substancji w porównaniu do innych statków o podobnej wielkości.

Statek ma 42,3 m szerokości, 8,05 m zanurzenia oraz 111 554 GT. Wycieczkowiec wyposażony jest w 4 główne silniki spalinowo-elektryczne Wärtsilä 48 MW (65.300 KM); 2 x 12 V cylindrów: 14,4 MW (19.600 KM); 2 x 8 L cylindrów: 9,6 MW (13.050 KM).

Napęd i sterowanie stanowią: 2 wały napędowe (długość 55,6 m, średnica 435 mm); 2 śruby (5-płatowe, średnica 5,8 m, masa 15,6 t); 2 stery Beckera (pow. 28 m², czas przełożenia z burty na burtę 14 s); 3 stery strumieniowe dziobowe (3 x 3 MW); 2 rufowe stery strumieniowe ( 1 x 1,8 MW + 2 x 1,4 MW). Prędkość jednostki to 21,7 w. Wyposażona jest także w 2 stabilizatory (pow. 15 m², min prędkość: 10 w, niwelują przechyły poprzeczne – tzw. „kiwanie”).

Na statku zastosowano uszczelnienie olejowe typu AX, czyli air seal, japońskiej firmy KEMEL. To system powietrzny charakteryzujący się barierą powietrzną, która izoluje olej z pochwy wału od wody morskiej, umożliwiając zastosowanie oleju mineralnego.

Operatorem wycieczkowca jest TUI Cruises. Mein Schiff 1 pływa pod maltańską banderą po Morzu Bałtyckim oraz Morzu Śródziemnym, z zawinięciami na Maderę i Wyspy Kanaryjskie. Obecnie trwa 11-dniowy rejs po krajach bałtyckich, który rozpoczął się i zakończy w Kilonii. Z Gdyni Mein Schiff 1 poplynął do Kłajpedy. Na trasie odwiedzi jeszcze Sankt Petersburg, Tallin i Sztokholm. Rejs zakończy się 29 maja.

Statek ma łącznie 16 pokładów i 1 447 kabin. Dla pasażerów przygotowano liczne atrakcje. To m.in. restauracje i bary, sklepy, kasyno, teatr, baseny, SPA, siłownia i specjalny taras ze szklaną podłogą, który daje wrażenie „chodzenia po wodzie”.

Kolejnym wycieczkowcem, który zawinie do Gdyni, będzie Aurora. Statek spodziewany jest w najbliższy czwartek.

Port Gdynia jest od lat w czołówce portów pierwszej ligi, do których zawijają wielkie pasażerskie cruisery, zajmując pozycję najważniejszego polskiego portu pasażerskiego. Jest to efektem wzmożonych działań na rzecz rozwoju rynku statków wycieczkowych jako wielkiej promocji Gdyni jako portu i miasta przy jednoczesnej promocji Pomorza i promocji Polski. Przykładem może być obecność przedstawicieli Zarządu Morskiego Portu Gdynia w Fort Lauderdale w USA, gdzie w dniach 5-8 marca 2018 roku odbywały się najważniejsze targi w branży statków pasażerskich  na świecie. Udział w amerykańskich targach był także bardzo dobrą okazją do prowadzenia przez przedstawicieli Portu Gdynia bezpośrednich rozmów z armatorami.

W 2017 r. Port Gdynia pobił historyczny rekord. Przeładowano tam 21 225 t ładunków, a dynamika wzrostu przeładunków sięgnęła 8,6%. W porównaniu do 2016 r. przeładowano o 40% więcej węgla i koksu i prawie o 40% więcej ropy i ropopochodnych.

Zwiększył się także średni tonaż masowców zawijających do Gdyni. W ubiegłym roku wpłynęło tam 3 540 statków – największy wzrost zanotowano wśród promów i kontenerowców. W 2016 r. było to 3 501 jednostek.

Od maja do września 2017 r. przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia zacumowało 41 wycieczkowców z prawie 90 000 pasażerów na pokładach. Wśród nich był jeden z największych statków pasażerskich na świecie – Norwegian Getaway. Przypłynęło nim prawie 4 000 turystów.

Zysk netto Zarządu Morskiego Portu Gdynia za ubiegły rok przekroczył 77 mln zł – to o 28% więcej w porównaniu do ubiegłego roku. M.in. z ceł i podatków do budżetu państwa trafiło ponad 6,5 mld zł. 

Mein Schiff 1 w liczbach:

państwo bandery - Malta
armator - TUI Cruises GmbH, Niency
właściciel - TUI AG, Niemcy
stocznia - Meyer Turku Oy, Finlandia
wartość kontraktowa - 675 000 000 USD
rok budowy - 2018
przekazanie do eksploatacji - 25 kwietnia 2018 r.
data zamówienia - lipiec 2015 r.
długość całkowita - 315,70 m
długość między pionami - 292,40 m
szerokość maksymalna - 42,30 m
zanurzenie - 8,05 m
tonaż pojemnościowy brutto - 111 554
tonaż pojemnościowy netto - 75 476
nośność - 7 900 t

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.