• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Salish Orca dotarła do Kanady

pc

12.01.2017 20:41 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Salish Orca dotarła do Kanady - GospodarkaMorska.pl

10 440 mil morskich w 50 dni. Taki dystans z Gdańska do Kanady miał do pokonania prom Salish Orca – można go rozpoznać po namalowanych na kadłubie orkach. Jednostka powstała w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku w oparciu o projekt Remontowa Marine Design & Consulting.

Salish Orca zostala zbudowana dla BC Ferries – największego północnoamerykańskiego operatora promowego. Do Kolumbii Brytyjskiej dotarła wczoraj. Teraz prom cumuje w Vancouver – siedzibie tego armatora. Jego oficjalne przekazanie przez polską stocznię nastąpi za kilka dni w Kanadzie, po odprawie celnej i ostatecznych inspekcjach. Jednostka trafiła tam przez Kanał Panamski, obsadzona załogą firmy Redwise oraz BC Ferries.

Przez najbliższe miesiące załoga będzie zapoznawała się ze statkiem i procedurami jego eksploatacji. Przejdzie także specjalne szkolenia. W tym czasie odbędą się także „dni otwarte”, podczas których każdy będzie mógł obejrzeć prom z bliska. Następnie, wiosną tego roku, Salish Orca rozpocznie pracę. Będzie pływała na linii łączącej miejscowości Comox i Powell River.

Salish Orca to pierwszy z trzech promów klasy „Salish” zamówionych w stoczni Remontowa Shipbuilding. Jest nowoczesny i ekologiczny, a jego charakterystyczną cechą są namalowane na kadłubie orki. Ich autorką jest kanadyjska artystka Darlene Gait. Nazwa statku ma uhonorować mieszkańców wybrzeża Salish i jednocześnie wskazuje na rejon eksploatacji – Morze Salish.

Jednostka może być zasilana gazem LNG lub alternatywnie paliwem diesla o niskiej zawartości siarki. Ma 107,2 m długości, 24 m szerokości, a jej całkowita wysokość to 6,637 m. Prom może zabrać na pokład 600 osób oraz 150 pojazdów osobowych.

Salish Orca zastąpi Queen of Burnaby, która we flocie kanadyjskiego armatora znajduje się już od 50 lat. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii nowy prom znacznie zwiększy możliwości transportowe armatora, zapewniając równocześnie wysoki stopień bezpieczeństwa pasażerów.

Prom na wodach Kolumbii Brytyjskiej można zobaczyć tutaj.

Salish Orca w liczbach

długość całkowita: 107,20 m
długość między pionami: ok. 103,45 m
szerokość konstrukcyjna: 23,50 m
szerokość maks.: 24,00 m
wysokość do pokładu głównego: 6,60 m
zanurzenie konstrukcyjne: ok. 4,65 m
maks. prędkość eksploatacyjna: 15,5 węzła
liczba pasażerów i załogi: 600
miejsca siedzące w pomieszczeniach pasażerskich: 480                                                                                                             miejsca siedzące na pokładach otwartych: 176
ładowność samochodów osobowych: 150                                                                                                                              pojemność zbiornika na paliwo LNG: ok. 130 m3
pojemność zbiorników na paliwo diesel: ok. 90 m3
pojemność zbiorników na wodę pitną: ok. 30 m3
pojemność zbiorników na wodę słodką techniczną: ok. 30 m3
notacja klasy: LR +100 A1 Passenger and Vehicle Ferry, „Strait of Georgia Service” + LMC, GF, CCS, IWS, ECO-, (A, GW, NOx-2, P, R, DIST, SOx), IHM/Green Passport, PCAC (33)
moc silników napędu głównego: 3 x 1480 kW/3 x 1425 kWe, 600 V, 60 Hz
silniki elektryczne pędników: 3 x ok. 1800 kW
dwuśrubowe pędniki azymutalne: 2 x ok. 1750 kW
awaryjny zespół prądotwórczy: 1 x 325 kWe, 600 V, 60 Hz

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.