• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Przebudowa mostu kolejowego w Podjuchach

mk

28.03.2017 14:37 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Przebudowa mostu kolejowego w Podjuchach - GospodarkaMorska.pl

Most będzie podniesiony, a na nim zostaną ułożone dwa tory – informuje Radio Szczecin.

- To potężny projekt ochrony przeciwpowodziowej w dolinie Dolnej Odry sięgający aż do Kostrzyna. Jednym z jego elementów jest przebudowa wspomnianego mostu - powiedział na antenie radia dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, Andrzej Kreft. - Jeżeli budujemy nowy most, to powinien być dwutorowy, a nie jednotorowy. Jest tym też zainteresowane miasto, bo jest to Szczecińska Kolej Metropolitalna, PKP i Zarząd Portu – dodał.

Kolejowy most zwodzony nad Regalicą (Odrą Wschodnią) jest jedynym czynnym obecnie obiektem tego typu w Polsce i jedynym z napędem mechanicznym w Europie. Został zbudowany wraz z linią kolejową nr 273 Wrocław - Szczecin w 1877 r. Piąte przęsło było wówczas obrotowe, podczas modernizacji w latach 1933-1935 zostało ono zastąpione przęsłem zwodzonym z przeciwwagą. Most nie posiada własnej nazwy. Czasami jest potocznie nazywany Mostem Wrocławskim (od linii kolejowej na której został wzniesiony). Znajduje się na trasie ze stacji Szczecin Port Centralny przed wjazdem na Szczecin Podjuchy.

Most składa się z pięciu przęseł. Jedno z nich jest przęsłem zwodzonym (podnoszonym). Całkowita długość mostu to 261,80 m. Przęsło zwodzone ma długość 17,35 m, szerokość 5 m i waży 163 tony. Jest podnoszone lub opuszczane w czasie od 2 do 4 minut. W ciągu doby przęsło zwodzone jest podnoszone i opuszczane średnio 10 – 16 razy dla przepuszczania jednostek żeglugi śródlądowej.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.