pc
Położony na Pojezierzu Iławskim Kanał Dobrzycki zostanie w tym roku gruntownie oczyszczony, dzięki czemu poprawią się warunki do żeglugi. Ten zbudowany w XIV wieku i uważany za najstarszy w Polsce kanał żeglowny łączy jezioro Ewingi z Jeziorakiem.
Jak poinformował Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku, prace przy udrożnieniu Kanału Dobrzyckiego zostaną przeprowadzone w czerwcu. Dno będzie odmulone, a brzegi umocnione. Dzięki temu zostaną przywrócone tzw. parametry eksploatacyjne, obowiązujące dla drogi wodnej tej klasy – po remoncie kanał będzie miał 1,5 m głębokości i 12 m szerokości.
Z zapowiedzi tej inwestycji cieszą się samorządowcy z Zalewa, którzy od kilku lat promują turystycznie Kanał Dobrzycki jako część szlaku wodnego łączącego Ewingi z najdłuższym polskim jeziorem – Jeziorakiem i Kanałem Elbląskim. Jak podkreślają, jest to nie tylko najstarszy kanał żeglowny w kraju, ale też jedno z najbardziej malowniczych krajobrazowo miejsc Pojezierza Iławskiego.
Zdaniem Stanisława Kasprzaka z urzędu miasta w Zalewie, chociaż kanał jest ciągle jeszcze mało znany wśród żeglarzy, to od kilku lat „zaczął żyć turystycznie”. Jak mówił, w sezonie do zbudowanej w 2013 r. ekomariny nad jeziorem Ewingi przypływa ok. 300 jachtów.
O przeprowadzenie prac konserwacyjnych Kanału Dobrzyckiego zabiegało od dawna Stowarzyszenie Miłośników Kanału Elbląskiego „Navicula”. – Ostatni remont tego kanału odbył się w 1941 r., a potem nie działo się nic. Ta inwestycja otwiera szlak komunikacyjny, który do tej pory był bardzo utrudniony – powiedział PAP szef tego stowarzyszenia Sławomir Dylewski.
Kanał Dobrzycki został zbudowany w latach 1331-1334 przez mieszczan zalewskich za zgodą krzyżackiego komtura. Połączył jezioro Ewingi z Jeziorakiem, z którego można dopłynąć Drwęcą i Wisłą do Bałtyku. Umożliwiało to transport drewna, zboża i innych towarów drogą wodną do Gdańska.
W średniowieczu miał ok. 800 m długości, obecnie – prawie 2,6 km. Został pogłębiony i poszerzony ok. 1850 r. podczas budowy Kanału Elbląskiego. Dzięki temu w XIX w. pomiędzy Zalewem a Elblągiem kursowały statki parowe.
Zwyczajowo nazywano go Kanałem Dobrzyckim od wsi Dobrzyki, przez którą przepływa. Urzędowo taką nazwę nadano mu dopiero 2013 r.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie