Duński koncern A.P. Moeller-Maersk zamierza wziąć udział w licytacji dwóch greckich portów: w Pireusie i Salonikach. Sprzedaż udziałów w tych przystaniach jest częścią zaakceptowanego w poniedziałek planu reform Grecji.
Port w Pireusie miał być sprzedany już w zeszłym roku – 67 proc. udziałów zakupił chiński koncern Cosco. Jednak po dojściu do władzy Syrizy (partia rządząca), przetarg został anulowany
Premier Grecji, Alexis Tsipras, w końcu ugiął się pod presją wierzycieli. Mimo styczniowych zapewnień o zatrzymaniu prywatyzacji państwowych spółek, Tsipras zgodził się na sprzedaż większościowych udziałów w Pireusie i Salonikach. Zgłoszenia do obecnego przetargu będą przyjmowane do końca października.
- Firma, która wygra przetarg, pozyska początkowo 51 proc. udziałów w porcie z opcją zakupu do 67 proc., jeżeli zainwestuje w obiekt 300 mln euro. Zamierzamy rostrzygnąć konkurs najpóźniej na przełomie września i października – powiedział przedstawiciel greckiego rządu.
Maersk z pewnością nie jedyną firmą zainteresowaną zakupem obu obiektów. Udziałem w prywatyzacji portów zainteresowanych było wielu inwestorów zagranicznych. Oferta Chińskiego koncernu COSCO (China Ocean Shipping Company; także piąty armator kontenerowy na świecie) obejmowała inwestycje w porcie kontenerowym Pireus warte 320 mln euro. Z kolei udziały w porcie w Salonikach interesowały rumuńską Grup Feroviar Roman.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie