mk
W drugim postępowaniu przetargowym PKP PLK na poprawę dostępu kolejowego do portów w Gdańsku i Gdyni oferty złożone przez wykonawców okazały się o ponad 1,5 mld zł wyższe, niż ustalono w budżecie.
Zaskakuje fakt, że w poprzednich przetargach unieważnionych w połowie września różnica w stosunku do ustalonego budżetu była mniejsza i wynosiła łącznie 1,233 mld zł.
Dwa przetargi dla Gdańska
Pierwszy przetarg dotyczący portu w Gdańsku obejmuje realizację robót budowlanych na linii 227/249 i stacji Gdańsk Zaspa Towarowa oraz linii 722. Na to zadanie spółka PKP PLK przewidziała 209,100 mln zł. Otrzymane oferty pochodzą od firm: Trakcja PRKiI (649,147 mln zł), Budimex (540,458 mln zł), China Civil Egineering Construction Corporation (512,736 mln zł) oraz Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (535,042 mln zł), a także konsorcjów: NDI Sp. z o.o. i NDI S.A. (548,697 mln zł), Copas Polska i S.A. de Obras y Servicios Copas (569,779 mln zł), Colas Rail Polska i Colas Rail (553,671 mln zł) oraz Torpol i Intercor (562,631 mln zł). Ponadto oferenci zaproponowali realizację zadania w ciągu 30 lub 31 miesięcy oraz objęcie swoich prac okresem gwarancji o długości 60 miesięcy.
Drugie postępowanie dla Gdańska przewiduje wykonanie robót budowlanych na linii 226 i stacji Gdańsk Port Północny oraz linii 965 i stacji Gdańsk Kanał Kaszubski. Na realizację prac inwestor przewidział 547,659 mln zł. Otrzymane oferty pochodzą od firm: Budimex (941,636 mln zł) oraz Trakcja PRKiI (1,299 mld zł), a także konsorcjum Intercor i Torpol (1,137 mld zł). Wszyscy, którzy zgłosili się do konkursu, przewidzieli realizację zadania w ciągu 30 miesięcy.
Jedna inwestycja dla Gdyni
Przetarg dotyczy wykonania robót budowlanych na stacji Gdynia Port w ramach projektu pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. W tym przypadku budżet opiewa na 1,112 mld zł. Otrzymane oferty pochodzą od firmy Budimex (1,960 mld zł) oraz konsorcjum Torpol i Intercor (2,417 mld zł). Propozycje przewidują wykonanie zadania w ciągu 30 miesięcy oraz objęcia prac 60-miesięcznym okresem gwarancji.
Niestety bardzo znaczące różnice w wycenie ofert w stosunku do przewidzianych budżetów wskazują, że przetargi znowu zostaną unieważnione.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych