• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Naimski: Strategiczne magazyny paliw w gestii spółek Skarbu Państwa

pc

05.12.2017 03:49 Źródło: PAP
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Naimski: Strategiczne magazyny paliw w gestii spółek Skarbu Państwa

Partnerzy portalu

Naimski: Strategiczne magazyny paliw w gestii spółek Skarbu Państwa - GospodarkaMorska.pl

Zarządzanie strategicznymi magazynami paliw i związana z nimi logistyka będą powierzone spółkom ze stuprocentowym udziałem Skarbu Państwa - powiedział w poniedziałek pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski.

W ubiegłym tygodniu rząd przyjął w drodze uchwały "Politykę Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym". Jak wyjaśnił w poniedziałek Naimski, zaproponowane w tym dokumencie zmiany własnościowe sprowadzają się do tego, że zarządzanie strategicznymi dla kraju magazynami paliw będzie powierzone spółkom ze 100-proc. udziałem Skarbu Państwa.

"To jest ważne dla bezpieczeństwa; chcemy odwrócić stan rzeczy, w którym takie zadania są powierzone spółce giełdowej z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa" - podkreślił pełnomocnik. Natomiast rafinerie skupią się na swojej podstawowej działalności, czyli petrochemii.

W dokumencie napisano, że w ciągu 12 miesięcy od przyjęcia Polityki, PKN Orlen sprzeda Gaz-Systemowi, czyli operatorowi systemu przesyłowego gazu, swoje aktywa związane z magazynowaniem paliw i gazu w kawernach solnych. Jak mówił Naimski, "niezbywalnym elementem całej tej operacji" jest gospodarka solanką.

Zgodnie z zapisami uchwały, Gaz-System będzie "podmiotem odpowiedzialnym za skoordynowanie działań dotyczących gospodarki solankowej - przez zakup akcji Inowrocławskich Kopalni Soli +Solino+ i udziałów w Kopalni Soli Lubień". Obie te spółki należą w 100 proc. do PKN Orlen. IKS Solino to największy w Polsce producent solanki, a od 2002 r. w wyeksploatowanych podziemnych kawernach solnych magazynuje zapasy ropy naftowej i paliw. Z kolei kopalnia Lubień Kujawski wkrótce ma rozpocząć wypłukiwanie kawern, w których docelowo miałby być magazynowany gaz ziemny.

"To jest plan, który zmierza do tego, by gospodarkę solankową - niezbędny element funkcjonowania strategicznych magazynów ropy i paliw Solino - zreorganizować w taki sposób, byśmy mogli powiedzieć, że one są w pełni operacyjne, czyli że w razie potrzeby, w policzalnym czasie, możemy z nich skorzystać" - podkreślił Naimski.

Pełnomocnik przypomniał, że działanie magazynów paliw płynnych w kawernach wymaga zatłaczania i wytłaczania solanki. "Powinno to być w rękach podmiotu, który skądinąd jest zainteresowany tą dziedziną" - mówił Naimski, przypominając, że w regionie tym Gaz-System buduje kawernowy magazyn gazu Damasławek. Co - jak podkreślił - oznacza, że "wszedł w obszar solankowy". Gaz-System zatem, według pełnomocnika, "będzie zabezpieczać solankę, gdyby w razie sytuacji kryzysowej trzeba było wytłoczyć paliwa z magazynów Solino".

Piotr Naimski podkreślił także, że przekazywanie przez PKN Orlen udziałów Gaz-Systemowi musi być w pełni transparentne. "To będzie kwestia due dillgence (...) Kwestie własnościowe muszą być rozstrzygnięte zgodnie ze wszystkimi regułami rynku" - mówił.

Kolejnym ważnym elementem przyjętego przez rząd dokumentu to - jak podkreślił pełnomocnik - "nie od dziś widoczna" konieczność zbudowania drugiej nitki ropociągu pomorskiego, który ma połączyć gdański naftoport z rafinerią w Płocku. "Ta polityka zawiera wskazanie inwestycyjne dla grupy kapitałowej PERN (...) Wynika to z konieczności zapewnienia rafinerii w Płocku takich asortymentów ropy naftowej, by mogła ona jak najefektywniej pracować" - wyjaśnił Naimski.

Jak podkreślił, budowa drugiej nitki rurociągu oraz nowych pojemności magazynowych to dla PERN duże obciążenie. "To jest jeden z powodów, dla których gospodarkę solankową zostawiliśmy Gaz-Systemowi" - zaznaczył.

Jak mówił pod koniec października na posiedzeniu sejmowej Komisji Energii i Skarbu Państwa prezes PERN Igor Wasilewski, budowa nowej nitki pozwoli na likwidację dwukierunkowego wykorzystania istniejącego rurociągu. "Orlen kupuje różnego rodzaju ropę i wymaga, aby ropa była transportowana w odpowiednich partiach i nie mieszała się. Dzięki temu mają lepsze wskaźniki i lepsze wykorzystanie swojej rafinerii" - wyjaśniał. Dodatkowo PERN zamierza do 2022 r. podwoić zdolności magazynowe swojego Terminala Naftowego w Gdańsku, co będzie też oznaczało potrzebę przetłaczania większych ilości ropy.

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.