Według niepotwierdzonych informacji, po raz kolejny w tym roku doszło do zakłócenia systemów pozycjonowania satelitarnego na Bałtyku. Działanie tzw. Baltic Jammer miało być zarejestrowane w gdyńskim porcie.
27 września celem systemu Baltic Jammer, o którego użytkowanie oskarżani są Rosjanie, stał się po raz kolejny system GNSS (Global Navigation Satellite Systems). Według doniesień anomalie zostały wykryte w Gdyni przez System Osłony Nawigacyjnej. System ten zarejestrował zakłócenie, zweryfikował, czy nie jest ono jednorazowe, po czym wydał automatyczne ostrzeżenie o ataku.
Atak nie wpłynął znacząco na żadne systemy pracujące w porcie.
Baltic Jammer wcześniej dawał się we znaki zarówno światu żeglugowemu, jak i awiacji. System uaktywnił się pierwszy raz 23 grudnia 2023 roku. Jego zadaniem jest zakłócanie systemów nawigacji satelitarnej, np. GPS, nad Morzem Bałtyckim. Jego zasięg obejmuje także część Polski, krajów Bałtyckich i Skandynawii, stąd podejrzenie, że źródło zakłócacza znajduje się w Kaliningradzie. Do nasilenia zagłuszeń doszło w marcu tego roku podczas ćwiczeń NATO Steadfast Defender. Częste problemy z GPS-em zgłaszały samoloty nad Bałtykiem i w jego okolicy, celem zakłócacza miało być także gdańskie lotnisko.
fot. Depositphotos
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Brytyjski patrolowiec śledził rosyjską korwetę i tankowiec na kanale La Manche
Broń laserowa dla Royal Navy. Ponad 300 mln funtów na uzbrojenie do zwalczania dronów
Europejscy liderzy odpowiedzieli na amerykański plan pokojowy dla Ukrainy
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną