Prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan jest prawdopodobnie jedyną na świecie osobą, zdolną przekonać prezydenta Rosji Władimira Putina do powrotu do umowy zbożowej – powiedział minister spraw zagranicznych Ukrainy Dmytro Kułeba, cytowany w sobotę przez agencję Ukrinform.
17 lipca Rosja wycofała się z dwóch "lustrzanych" umów, zawartych przez Ukrainę i Rosję pod auspicjami Turcji i ONZ rok wcześniej. Gwarantowały one bezpieczny transport ukraińskiego zboża i innych produktów rolnych przez Morze Czarne. Po odmowie przedłużenia porozumienia przez Moskwę, szef ukraińskiej dyplomacji po raz trzeci od początku rosyjskiej inwazji udał się w podróż do Afryki – jednego z najbardziej zagrożonych wstrzymaniem ukraińskiego eksportu zboża miejsc.
"W odróżnieniu od Rosji chcemy w Afryce inwestować tak, by przynosić korzyść zarówno nam, jak i państwom afrykańskim. Największą inwestycją Kremla na kontynencie jest natomiast najemnicza Grupa Wagnera" – zauważył Kułeba.
Erdogan odbył na początku sierpnia rozmowę z rosyjskim przywódcą, podczas której powiedział, że będzie zabiegać na drodze dyplomatycznej o wznowienie umowy gwarantującej eksport ukraińskich produktów rolnych. Turecki prezydent – jak podało jego biuro – określił porozumienie "mostem pokoju".
W środę z kolei zaznaczył, że "przywrócenie umowy będzie możliwe, gdy Zachód dotrzyma swoich obietnic". Erdogan nie sprecyzował jednak, jakie obietnice ma na myśli.
Z Kijowa Jakub Bawołek (PAP)
jbw/ zm/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych