Ceny ropy na amerykańskiej giełdzie paliw lekko spadają, po wzroście w środę o 2,6 proc. do najwyższego poziomu od 5 miesięcy. Zapasy tego surowca w USA spadły już trzeci tydzień z rzędu - to pierwsza taka sytuacja w tym roku - podają maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na IX, na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 42,62 USD, niżej o 0,12 proc.
Ropa Brent w dostawach na X na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie jest wyceniana po 45,36 USD za baryłkę, niżej o 0,15 proc., po wzroście na zakończenie poprzedniej sesji o 2,1 proc.
W USA już trzeci tydzień z rzędu spadły zapasy ropy - to pierwsza taka sytuacja w tym roku - wskazują analitycy.
Zapasy surowca w ubiegłym tygodniu spadły o 4,51 mln baryłek, czyli o 0,87 proc., do 514,08 mln baryłek, najniższego poziomu od kwietnia 2020 - wynika z danych amerykańskiego Departamentu Energii (DoE). Rynek oczekiwał spadku zapasów o 2,2 mln baryłek.
Zapasy benzyny spadły w tym czasie o 722 tys. baryłek, czyli o 0,29 proc., do 247,08 mln baryłek. Popyt na benzynę wzrósł już w USA do poziomu "sprzed koronawirusa".
Rezerwy paliw destylowanych, w tym oleju opałowego, spadły o 2,32 mln baryłek, czyli o 1,29 proc. do 177,66 mln baryłek - podał DoE.
Amerykańskie rafinerie zwiększyły w ub. tygodniu swoje moce przerobowe do ponad 80 proc. - po raz pierwszy od marca 2020 r.
Dane te wzbudziły wśród inwestorów optymizm, że w USA jest trwałe ożywienie popytu na energię.
"Silny popyt na benzynę w USA w ciągu ostatnich dwóch tygodni wydaje się tworzyć fundamentalną platformę do wzrostu cen ropy" - uważa Howie Lee, ekonomista Oversea-Chinese Banking Corp.
Dodaje, że prognozy dotyczące wzrostu cen ropy Brent do 50 USD za baryłkę pod koniec IV kw. 2020 r., mogą ulec "przyspieszeniu".
Inwestorzy nie spuszczają jednak z pola widzenia sytuacji epidemicznej na świecie, gdzie w wielu regionach pandemia koronawirusa pozostaje "daleko poza kontrolą".
Przez jakiś czas - jak wskazują analitycy - jest mało prawdopodobne, aby ceny ropy na globalnych rynkach paliw powróciły do poziomów sprzed wybuchu pandemii.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych