• <

Wynik wyszukiwania - "Statki autonomiczne" - Wiadomości

Potencjał ludzki na fali rozwoju branży morskiej. Wnioski z raportu Focus on Maritime Sector

Podczas niedawnej konferencji towarzyszącej premierze raportu Focus on Maritime Sector, eksperci dyskutowali o kondycji branży morskiej na Pomorzu w kontekście aktualnych, globalnych trendów. Wspólnym mianownikiem podejmowanych wątków okazał się znakomity potencjał ludzki.
13.04.2023

Raport "Focus on Maritime Sector" - globalne trendy przekładają się na lokalną gospodarkę

Zielone napędy, statki autonomiczne, digitalizacja, technologie VRowe – to tylko niektóre z tematów, które porusza najnowszy raport zespołu Invest in Pomerania, w którym aktualne trendy technologiczne zostały zestawione z kondycją lokalnego sektora morskiego.
05.04.2023

JPP Marine – od remontów po flotę offshore i statki autonomiczne

O bieżących działaniach JPP Marine ze Szczecina oraz trendach w branży opowiada jej prezes - Zbigniew Jagniątkowski.
26.03.2022

Akademia Morska w Szczecinie. Rektor: "Nasz rozwój wytyczają trendy gospodarcze kraju" [ROZMOWA]

Akademia Morska w Szczecinie to najważniejsza w regionie uczelnia szkoląca ludzi pracujących na morzu. Wrażenie robi nie tylko jej bogata 75-letnia tradycja, ale i obecne działania. O supernowoczesnych inwestycjach, rozwijającej się infrastrukturze badawczej i szkoleniowej, możliwościach dla biznesu i przyszłych pracownikach offshore mówi prof. Wojciech Ślączka, rektor uczelni.
10.03.2022

ABS wspiera rozwój autonomicznych statków w regulacjach i w praktyce [GALERIA]

Statki autonomiczne wypływają na razie na wody zamknięte. Ale milowymi krokami, zbliża się, era bezzałogowych jednostek. ABS opracował białą księgę, w której określa ramy dla przepisów dla tego typu jednostek.
01.03.2022

Rynek statków elektrycznych osiągnie 16,2 mld USD w 2030 roku. Polska ma udział w jego rozwoju

Prognozuje się, że rynek statków elektrycznych na świecie wzrośnie z 4,7 mld USD w 2021 r. do 16,2 mld USD do 2030 r., przy rocznej dynamice wynoszącej 14,9% w latach 2021–2030 – szacują autorzy raportu Electric Ship Market by Type - Global Forecast to 2030.
02.02.2022

Statki autonomiczne wypłyną na oceany przed 2025 rokiem? Polskie uczelnie i firmy mają potencjał, by wejść na nowy rynek

Pandemia nie odpuszcza, a kraje atakowane są przez nowe warianty wirusa. Wymiana załóg sprawia problemy i wywołuje konkretne utrudnienia. Stąd trudności w zejściu załóg na ląd, przemieszczaniu między portami, w których występuje zagrożenie „eksportem” kolejnego nowego wirusa. Powraca temat wprowadzenia na rynek statków autonomicznych. Już dziś rynek ten szacowany jest na miliardy dolarów.
21.12.2021

K Line prowadzi wspólny projekt dotyczący bezpiecznej nawigacji opartej na sztucznej inteligencji dla statków autonomicznych

Kawasaki Kisen Kaisha (K Line) zawarła porozumienie badawczo-rozwojowe z Japan Radio (JRC) i YDK Technologies (YDK) w celu opracowania zintegrowanego systemu wsparcia nawigacyjnego wykorzystującego sztuczną inteligencję (AI) i inne najnowocześniejsze technologie wspomagające podejmowanie bezpiecznych decyzji manewrowych.
06.11.2021

Statki 5R dla polskich portów, offshore, żeglugi śródlądowej i na eksport

Już niedługo małe jednostki bezzałogowe będą wykorzystywana we Francji na wybranych akwenach portowych i morskich, a może nawet śródlądowych. Takie rozwiązania można również wdrożyć w Polsce.
23.05.2021

Żegluga ekologiczna i bezzałogowa pod lupą prawników i inżynierów

Żegluga przyjazna dla człowieka i środowiska, coraz bardziej bezpieczna i inteligentna, a w perspektywie bezzałogowa - to tematy wiodące IX Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego zorganizowanej przez Katedrę Prawa Morskiego Wydziału Prawa i Administracji UG oraz Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk. 21 i 22 kwietnia 2021 r. naukowcy, przedstawiciele biznesu i administracji zebrali się na wirtualnej debacie pod wiodącym tytułem „Prawo morskie dla zrównoważonej żeglugi”.
23.04.2021

PRS: Statki autonomiczne to potrzeba rynku - relacja z seminarium "Perspektywy rozwoju żeglugi autonomicznej – MASS" [wideo]

18 lutego Polski Rejestr Statków zaprosił przedstawicieli polskiej branży morskiej do debaty nad zagadnieniami z zakresu żeglugi autonomicznej. Agenda prelekcji w formie online była całościowym spojrzeniem na zagadnienie żeglugi MASS (Maritime Autonomous Surface Ship). Uczestnicy seminarium mieli okazję zapoznać się z najnowszymi osiągnięciami, wyzwaniami administracyjnymi, perspektywami rozwoju czy potencjalnym zastosowaniu systemów autonomicznej żeglugi.
21.02.2021

Maleńkie ryby-roboty mogą zmienić sposób ratowania oceanu [wideo]

Naukowcy z Harvard's Wyss Institute for Biologically Inspired Engineering stworzyli zestaw podwodnych robotów imitujących ryby, które potrafią autonomicznie nawigować i znajdować się nawzajem, współpracując przy wykonywaniu zadań lub po prostu spokojnie tworząc ławice.
14.01.2021

Damen: autonomiczna żegluga ≠ bezzałogowe statki

Dla wielu ludzi autonomiczne żeglowanie jest równoznaczne z bezzałogowymi statkami pływającymi po morzach świata. Rozwój autonomicznych statków od lat zajmuje ważne miejsce w dziale badań i rozwoju Damen Shipyards Group.
12.01.2021

Seminarium: Perspektywy rozwoju żeglugi autonomicznej - MASS

Autonomizacja żeglugi międzynarodowej to obok dekarbonizacji i zeroemisyjnych napędów, jeden z obszarów, w których prowadzone są intensywne prace naukowo-badawcze.
12.01.2021

Statki autonomiczne po epoce koronawirusa

Przemysł okrętowy zastanawia się nad konstrukcją, budową i eksploatacja statków autonomicznych po epoce koronawirusa. Widzimy, że ta epoka odciśnie piętno nie tylko na stylu życia ludzkości, ale również na transporcie morskim i systemach obsługi wydobycia ropy i gazu offshore. Obecnie budowane jednostki są coraz bardziej zautomatyzowane. Statki często są wyposażone w systemy wspomagania decyzji załogi oraz układy diagnostyczne zainstalowanych urządzeń. Coraz więcej systemów zainstalowanych na statkach i jednostkach offshore może
18.12.2020

Stocznia VARD z zamówieniem na osiem zdalnie sterowanych statków

Amerykańska firma zajmująca się badaniami podmorskimi, Ocean Infinity, podpisała kontrakty na budowę ośmiu statków sterowanych z lądu, co jest określane jako ważny krok w rozwoju operacji statków bezzałogowych i zdalnie sterowanych.
24.11.2020

Roboship przetestuje autonomiczną nawigację na dwóch statkach

Konsorcjum żeglugowe e5 Lab z siedzibą w Tokio i jego partnerzy rozpoczęli test weryfikacji koncepcji, chcąc zademonstrować algorytmy zdalnego sterowania i unikania kolizji na rzeczywistych statkach w ramach projektu Roboship.
12.11.2020

Grupa Inicjatywna Statki Autonomiczne

GISA jest nieformalną inicjatywą pod patronatem Polskiego Forum Technologii Morskich w celu współpracy Zainteresowanych tematyką statków i jednostek autonomicznych w zakresie wymiany informacji.
22.10.2020

Przełomowy, autonomiczny holownik przeszedł testy [wideo]

Udane testy próbne przeprowadzone ostatnio w Korei przez Samsung Heavy Industries wykazały postępy w pracach nad autonomicznymi, zdalnie sterowanymi operacjami statków.
21.10.2020

Straż przybrzeżna USA przetestuje bezzałogowe statki na Hawajach

US Coast Guard ma przetestować bezzałogowe statki nawodne u wybrzeży Hawajów.
08.10.2020

Robotyzacja i autonomizacja marynarki wojennej postępuje. Przyszłe wojny mogą odbywać się bez strat w ludziach

Marynarka USA zainwestuje 7 mln dol. w przygotowanie konceptu dużego statku bezzałogowego, przeznaczonego do patrolowania mórz i oceanów. To kolejna inwestycja amerykańskiej armii w autonomiczny sprzęt wojenny, po helikopterach sterowanych z poziomu tabletu. Pomimo że wprowadzanie sztucznej inteligencji do branży obronnej wiąże się z licznymi kontrowersjami, może się przyczynić do ograniczenia strat w ludziach w wyniku działań wojennych.
23.09.2020

MAS - bezzałogowy, w pełni autonomiczny statek wyruszy pół roku później [wideo]

Jutro (16 września) w Plymouth zwodowany zostanie Mayflower Autonomous Ship (MAS) - jeden z pierwszych w historii pełnowymiarowych, bezzałogowych, autonomicznych statków, które samodzielnie pokonają Atlantyk. Wodowanie odbędzie się niemal dokładnie w 400. rocznicę rozpoczęcia historycznego rejsu galeonu Mayflower, którego rejs rozpoczął angielską kolonizację w Nowej Anglii.
15.09.2020

Autonomiczne łodzie przyspieszą eksplorację mórz i oceanów. Zobrazowano już m.in. dno Rowu Mariańskiego

Choć ludzkość lata już na Księżyc i wysyła sondy na Marsa, a wkrótce na Jowisza, to dno morskie wciąż pozostaje największą niewiadomą. Dotąd jedynie 20 proc. dna zostało zbadane. Wykorzystanie zaawansowanych systemów nawigacji satelitarnej do konstrukcji statków badawczych umożliwi zdalne kontrolowanie bezzałogowych łodzi wykorzystywanych do badania dna morskiego. Firmie SEA-KIT udało się z powodzeniem ukończyć pierwszą misję tego typu. Statek Maxlimer podczas eksperymentalnej misji zmapował przeszło 1000 kilometrów kwadratowych
31.08.2020

Brytyjskie porty przygotowują się na nadejście autonomicznych statków

Stowarzyszenie Portów Brytyjskich (BPA) ruszyło z nowym projektem, który ma zbadać wpływ pojawienia się autonomicznych statków w brytyjskich portach.
26.08.2020

Autonomiczne statki i bezpieczna żegluga. Politechnika Gdańska wdraża innowacyjny projekt

Politechnika Gdańska i Urząd Morski w Gdyni będą jednymi z pierwszych instytucji, które rozpoczną wdrażanie międzynarodowego i wysokobudżetowego projektu InSecTT - dedykowanego m.in. przeciwdziałaniu atakom cybernetycznym w obrębie tzw. Internetu Rzeczy i poprawie bezpieczeństwa żeglugi.
14.07.2020

Zaprezentowano zasilaną bateryjnie, autonomiczną jednostkę do monitorowania obiektów offshore

Konsorcjum składające się z C-Job Naval Architects, LISA, SeaZip Offshore Service, Sea Machines, MARIN i eL-Tec elektrotechnologie zaprezentowały projekt koncepcyjny autonomicznego statku strażniczego (AGV), który ma być wykorzystywany do nadzoru morskiej infrastruktury wiatrowej, od farm wiatrowych do platform podstacji i tras kablowych.
07.07.2020

Czy można przyśpieszyć rozwój budowy statków autonomicznych?

Wiele firm i instytucji pracuje nad budową statków autonomicznych. Rozwój i wdrożenie tej technologii oparte jest o różne koncepcje. Dla większości z nich, pierwszym etapem jest budowa modelu jednostki, a później badania związane z reakcją modelu i zainstalowanych w nim układów sterowania na otoczenie zewnętrzne. I mimo, że jest to sprawdzona metoda, to niestety bywa ona długa oraz mało efektywna.
06.07.2020

Powołano Grupę Inicjatywną Statki Autonomiczne – GISA

Pod koniec czerwca powołano specjalną Grupę Inicjatywną Statki Autonomiczne w skrócie GISA. Powstanie grupy zostało zainicjowane w ramach Polskiego Forum Technologii Morskich podczas webinaru pod tytułem „Statki autonomiczne – przyszłość daleka czy bliska? Możliwości techniczne, a uwarunkowania prawne.” W powstanie GISA zaangażowały się oprócz PFTM, między innymi kancelaria prawna Legal Marine , Akademii Morska w Szczecinie, Polski Rejestr Statków, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz portal GospodarkaMorska.pl.
03.07.2020

Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny - cała naprzód. Kurs na projekty i innowacje

22 czerwca odbyło się walne zebrania członków Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. Członkowie Klastra jednomyślnie udzielili absolutorium Zarządowi Bałtyckiego Klastra Morskiego, akceptując sprawozdanie finansowe i merytoryczne oraz zatwierdzając budżet, plan działania na 2019 r., w którym do głównych punktów należało uczestniczenie w projektach międzynarodowych, do których zaproszony został Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny.
30.06.2020

Statki autonomiczne a uwarunkowania prawne

Statki autonomiczne to zagadnienie, które dla wielu jest mniej lub bardziej odległą wizją przyszłości, która biorąc pod uwagę obecne trendy może bardzo szybko stać się po prostu naszą codziennością. Myślę, że w obecnej dobie temat stał się na tyle aktualny, iż należy bardzo poważnie rozważyć prawne implikacje wprowadzenia statków autonomicznych (bezzałogowych) w żegludze międzynarodowej.
22.06.2020

Już dziś o 17:00 WEBINAR „Statki autonomiczne – przyszłość daleka czy bliska? Możliwości techniczne, a uwarunkowania prawne.”

17 czerwca o godzinie 17 obędzie się WEBINAR pt. „Statki autonomiczne – przyszłość daleka czy bliska? Możliwości techniczne, a uwarunkowania prawne.” Organizatorami spotkania online jest Polskie Forum Technologii Morskich, portal Gospodarkamorska.pl, kancelaria prawna Legal Consulting Mateusz Romowicz oraz Akademia Morska w Szczecinie. Udział w Webinarze jest bezpłatny. Zarejestruj się już teraz.
17.06.2020

Japońskie firmy opracowują technologię autonomicznych statków

Japońskie konsorcjum Marubeni Corporation, Tryangle, Mitsui E&S Shipbuilding i miasto Yokosuka zapewniło sobie miejsce we wspólnym programie rozwoju technologicznego bezzałogowych statków, kierowanym przez Fundację Nippon.
14.06.2020

Do sektora stoczniowego wkracza coraz więcej innowacji

Rynek w Polsce jest ograniczony, dlatego krajowe stocznie bazują na kontraktach z zagranicy i muszą dostosowywać się do globalnych trendów. Wśród nich są prace nad autonomicznymi napędami oraz rozwiązania proekologiczne, takie jak napędy wodorowe czy hybrydowe. Ogromną szansę dla sektora stoczniowego stwarza też morska energetyka wiatrowa. Na rozwoju offshore korzystają m.in. porty i cały przemysł stoczniowy, w tym gdyńska stocznia CRIST, która jako jedyna w Polsce i jedna z nielicznych w Europie ma doświadczenie w budowie
13.01.2020

Dlaczego statki autonomiczne to daleka przyszłość?

Obecnie inżynierowie i naukowcy pracują nad rozwojem statków autonomicznych, które będą pływać z częściową lub nawet bez ingerencji człowieka. Jednostki te, mając na względzie przede wszystkim bezpieczeństwo życia na morzu oraz ochronę środowiska morskiego, będą uwzględniały rozwiązania o najwyższym poziomie automatyzacji i informatyzacji. I o ile, pod względem technologicznym, z ust projektantów często pada stwierdzenie, że są na to nowe podejście gotowi, to reszta branży podchodzi do tematu ostrożnie. Dlaczego? Przede w
18.12.2019

Ekspert: niebawem będą pływały statki bezzałogowe

Niewielkie statki autonomiczne sterowane i nadzorowane przez pokładowy system komputerowy bez udziału człowieka będą w niedalekiej przyszłości pływały - mówił profesor Tadeusz Szelangiewicz z Akademii Morskiej w Szczecinie.
06.09.2019

Konferencja „Autonomous ships – Inevitable reality at sea” na Politechnice Gdańskiej

Statki autonomiczne, tak jak pojazdy autonomiczne, w niedługiej przyszłości będą pływały po morzach i oceanach, a także po jeziorach. Mamy już autonomiczne platformy, wiele automatyzacji wprowadzamy w naszym najbliższym otoczeniu i to samo czeka nas także na rynku morskim – powiedział prof. Ma
20.03.2019

Statki autonomiczne w niedalekiej przyszłości będą pływały po morzach, oceanach i jeziorach. Konferencja „Autonomous ships – Inevitable reality at sea” (foto, wideo)

Statki autonomiczne, tak jak pojazdy autonomiczne, w niedługiej przyszłości będą pływały po morzach i oceanach, a także po jeziorach. Mamy już autonomiczne platformy, wiele automatyzacji wprowadzamy w naszym najbliższym otoczeniu i to samo czeka nas także na rynku morskim – powiedział prof. Marek Grzybowski, przewodniczący zarządu Baltic Sea & Space Cluster, podczas konferencji „Autonomous ships – Inevitable reality at sea”, która we wtorek odbyła się na Politechnice Gdańskiej. Jej uczestnicy rozmawiali m.in. o możliwościach wdra
20.03.2019

Ekologiczne i inteligentne porty przyszłości. Transport Week 2019 (foto, wideo)

Wpływ innowacyjnych procesów na rozwój sektora portowego, cyfryzacja, autonomiczna żegluga i brexit. To tylko niektóre tematy poruszane podczas tegorocznej edycji Transport Week. Trzydniowa konferencja zakończyła się w czwartek w Gdyni.
08.03.2019

Innovation Day na Transport Week 2019 w Gdyni (foto, wideo)

Innowacje w branży morskiej, ekologiczna żegluga czy autonomiczne statki przyszłości. To tylko niektóre tematy poruszane podczas sesji Innovation Day, która w środę odbyła się w Gdyni w ramach konferencji Transport Week 2019.
08.03.2019

Panel Deloitte dotyczący statków autonomicznych

Szacujemy, że takie prawdziwe statki autonomiczne kursujące między kontynentami miałyby szanse pojawić się po 2030 r. – ocenia w rozmowie z portalem GospdoarkaMorska.pl Andrzej Ujda z Rolls-Royce. Dodał, że jednostki autonomiczne to już dzisiaj rzeczywistość. O trendach światowych i stanie zaa
17.01.2019

Statki bezzałogowe mogą zacząć pływać po 2030 r. (foto, wideo)

Szacujemy, że takie prawdziwe statki autonomiczne kursujące między kontynentami miałyby szanse pojawić się po 2030 r. – ocenia w rozmowie z portalem GospdoarkaMorska.pl Andrzej Ujda z Rolls-Royce. Dodał, że jednostki autonomiczne to już dzisiaj rzeczywistość. O trendach światowych i stanie zaawansowania prac nad tego typu statkami rozmawiali we wtorek uczestnicy panelu Deloitte poświęconego jednostkom autonomicznym.
17.01.2019

Wodowanie modelu bezzałogowego statku w Szczecinie

Wodowanie modelu bezzałogowego statku Akademii Morskiej odbyło się w piątek w Szczecinie. Jak mówią konstruktorzy, to pierwszy model jednostki autonomicznej w Polsce.
13.10.2018

Współpraca Portu Gdańsk z Rotterdamem

Dynamiczny rozwój, otwieranie się na rynki całego świata, działania handlowo-marketingowe na szeroką skalę – to must have nowoczesnego portu. Podobnie jak digitalizacja oraz wymiana doświadczeń i współpraca między portami. Właśnie w tym celu do Portu Gdańsk przyjechali przedstawiciele z Rotterdamu.
13.09.2018

Statki autonomiczne przyszłością przemysłu promowego?

Automatyzacja, pojazdy autonomiczne i zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do środowiska naturalnego to cele strategii zrównoważonego rozwoju realizowanej we wszystkich dziedzinach gospodarki. W ostatnich latach coraz więcej o niej w kontekście przepraw promowych.
16.08.2018

Seminarium: MASS – statki autonomiczne – nieodległa przyszłość?

W Centrali Polskiego Rejestru Statków 25 czerwca odbędzie się seminarium poświęcone autonomicznym jednostkom nawodnym – MASS. Od wielu lat prowadzone są intensywne prace nad rozwojem tej technologii zarówno wśród pojazdów lądowych, powietrznych oraz wodnych. Bezzałogowe maszyny są ciągle udoskonalane i nieustannie poszukuje się dla nich nowych zastosowań. Milowym krokiem postępu technologicznego jest fakt, że takie pojazdy nie muszą już być zdalnie sterowane – swoje zadania mogą wykonywać w pełni autonomicznie i automatycznie.
04.06.2018

Statki autonomiczne – czy to już jutro czy też raczej wciąż daleka przyszłość?

Kolejne WARSZATY MANEWROWANIA STATKAMI odbędą się w dniach 15-16 września 2017 roku w Iławie. Tradycja organizowania spotkań specjalistów z dziedziny szeroko pojętego bezpieczeństwa żeglugi sięga początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy to właśnie ustanowiona Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska, we współpracy z Wydziałem Nawigacyjnym Akademii Morskiej w Gdyni, zaczęła organizować krótkie jedno lub dwudniowe spotkania specjalistów i innych osób zainteresowanych tematyką będącą przedmiotem tych spotkań. W kolejnych
15.09.2017

Napęd przyszłości - statki autonomiczne, lng a może hybryda?

Napędem przyszłości będzie połączenie różnych systemów i to ekonomia zweryfikuje zastosowanie konkretnych rozwiązań - do takich wniosków doszli uczestnicy debaty „Impulsy da wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań w przemyśle okrętowym - nowe napędy, remonty i modernizacja, wymogi ochrony środowiska, kondycja sektor offshore i nowe nisze rynkowe”, która miała miejsce na targach Baltexpo.
13.09.2017

Najważniejsze postanowienia z 98. sesji Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego (MSC)

98. sesja Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego (MSC) Międzynarodowej Organizacji Morskiej odbyła się w Londynie w dniach 7-16 czerwca b.r. Polskę reprezentowali przedstawiciele Administracji: Wacław Bielawski - Stały Przedstawiciel RP przy IMO - Przewodniczący Delegacji, Marta Grabowska – Zastępca Przewodniczącego delegacji, Tadeusz Wojtasik - Zastępca Przewodniczącego delegacji, Przemysław Lenard i Magdalena Kierzkowska - członkowie delegacji oraz Jacek Poturalski (PRS) - ekspert.
02.08.2017

Statki autonomiczne przyszłością żeglugi morskiej?

Pomysł autonomicznych statków miałby być rozwiązaniem, które dla branży morskiej byłoby krokiem w przyszłość. Norweska firma Yara produkująca nawozy oraz producent rozwiązań technologii morskiej Kongsberg połączyli siły w realizacji wyjątkowego projektu. Połączenie feederowe z fabryki do miejscowego portu miałoby być obsługiwane w pełni autonomicznie już w 2020 roku.
24.07.2017

Dziękujemy za wysłane grafiki.