Okręt Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare), ITS Antonio Marceglia, wyruszy w blisko półroczną podróż, w trakcie której ma pokonać 20 000 mil morskich i wejść do 18 portów w 14 krajach. Tego rodzaju rejsy to wielkie wyzwanie dla załogi, ale też szansa na zdobycie cennego doświadczenia i przygoda życia. Jednostka staje się też swoistym ambasadorem swojego kraju. Fregata ta wcześniej przez kilka miesięcy operowała na polskich wodach.
W swoją podróż fregata wyruszyła 20 stycznia z włoskiego La Spezia, a głównym celem jest operacja zapewnienia bezpieczeństwa w rejonie Indo-Pacyfiku, co wynika z polityki Włoch i współpracy międzynarodowej. Podczas misji okręt wejdzie portów w takich państwach jak Dżibuti, Sri Lanka, Indonezja, Tajlandia, Filipiny, Japonia, Korea Południowa, Singapur, Malezja, Indie, Pakistan, Katar, Oman i Jordania. Jednym z istotnych punktów podróży będzie pobyt w porcie w Osace, gdyż to tam odbędzie się Expo 2025. Ponadto fregata będzie wykonywać zadania z zakresu dyplomacji morskiej, współdziałając z sojuszniczymi i partnerskimi marynarkami wojennymi w ramach zaplanowanych działań szkoleniowych.
Zadaniem ITS Antonio Marceglia jest również promować obecność i możliwości w ramach „Sistema Italia”, konsolidując stosunki międzynarodowe oraz zwiększać krajową doskonałość przemysłową i technologiczną. Tego typu podróże owocują, gdyż wcześniej patrolowiec typu Thaon di Revel, ITS Francesco Morosini (P431), odwiedził Indonezję, w efekcie władze w Dżakarcie zdecydowały się na zakup dwóch jednostek za ponad miliard euro.
Czytaj więcej: Nietypowa ceremonia we Włoszech. W stoczni Fincantieri oficjalnie zmieniono nazwy dwóch patrolowców z włoskich na indonezyjskie
Aktualnie okręt pokonał 5300 mil morskich, co oznaczało 355 godzin poruszania się. Jego trasa przebiegała jak dotąd przez Kanał Sueski, Morze Czerwone i Zatokę Adeńską. Wciąż jest ona zagrożona przez ataki jemeńskich bojowników Huti, wspieranych przez Iran, a żeglugę chronią okręty w ramach misji amerykańskiej „Prosperity Guardian” oraz europejskiej EUNAVFOR Aspides. W ramach tej ostatniej są aktywne regularnie włoskie okręty. Potem udał się do portu w Colombo na Sri Lance, gdzie otrzymał honory od orkiestry marynarki wojennej tego kraju, a na pokład weszli przedstawiciele władz, kadry wojskowej oraz ambasador Włoch, Damiano Francovigha. Przed opuszczeniem kraju ITS Antonio Marceglia weźmie udział w ćwiczeniach „Passex” z siłami morskimi Marynarki Wojennej Sri Lanki w celu wspólnego szkolenia, mającego na celu przetestowanie gotowości załóg oraz sprawdzenia sprzętu i uzbrojenia na okrętach.


Podobne misje odbywają okręty innych państw, podkreślając zdolność sił morskich do działania na całym świecie, służąc zacieśnianiu więzi międzynarodowych i pozwalając zapoznać się z działalnością marynarek wojennych całego świata. W ten sposób władze, do których należą te jednostki morskie, mogą dowodzić swojej gotowości do zaangażowania w bezpieczeństwo morskie i współpracę z krajami na każdym kontynencie.
ITS Antonio Marceglia (F 597) to fregata typu Carlo Bergamini z francusko-włoskiej serii FREMM, mającej wzmocnić morski potencjał sił zbrojnych obu krajów, (we Francji są określane jako typ Aquitaine). Do służby weszła w 2019 roku. Ma 144,6 metra długości i 6 700 ton wyporności. Osiąga prędkość do 27 węzłów, a przy zachowaniu wynoszącej 15 osiąga zasięg działania wynoszący 6 800 mil morskich. Załoga liczy 199 oficerów i marynarzy. Kombinowany napęd dieslowo-gazowy stanowią turbina gazowa 32 MW General Electric/Avio LM2500+G4, dwa silniki elektryczne 2,5 MW Jeumont Electric, cztery generatory wysokoprężne, dwa wały napędzające śruby napędowe o regulowanym skoku oraz pędnik dziobowy o mocy 1 MW. W swoim wyposażeniu posiada aktywny układ skanowania elektronicznego Leonardo Kronos Grand Naval (MFRA), sonar holowany CAPTAS-4 i sonar kadłubowy UMS 4110 CL. Uzbrojenie okrętu stanowią system wyrzutni MBDA SYLVER A50 VLS dla 16 pocisków MBDA Aster 15 i 30, działo morskie Leonardo Otobreda 127/64 Vulcano, system artyleryjski obrony bezpośredniej Leonardo Oto Melara 76/62 mm Davide/Strales, dwa zdalne systemy uzbrojenia Leonardo Oto Melara/Oerlikon KBA 25/80 mm, osiem pocisków przeciwokrętowych MBDA Teseo\Otomat Mk-2/A, dwie potrójne wyrzutnie Leonardo (WASS) B-515/3 dla torped MU 90, a także dwa systemy broni sonicznej SITEP MASS CS-424. Okręt posiada też hangar na dwa śmigłowce np. SH90, a w skład załogi wchodzą piloci i obsługujący maszyny zespół naziemny.

Czytaj więcej: Włoska fregata ITS Antonio Marceglia wróciła do Włoch. Pół roku spędziła na Bałtyku, w tym chroniąc polskie wybrzeże i ITS Luigi Rizzo opuszcza polskie wybrzeże. Okręt zakończył misję na Morzu Bałtyckim
Okręt ten jest obecnie całkiem dobrze znany Polakom, gdyż przez blisko pół roku, od sierpnia do stycznia był obecny na Bałtyku, w tym polskich wodach, regularnie wchodząc do portów w Gdyni i Świnoujściu. Przypomnijmy, że ministrowie obrony Polski i Włoch w 2023 roku podpisali umowę o partnerstwie, w efekcie okręty Marina Militare przez ponad rok wspierały ochronę przeciwlotniczą polskiego wybrzeża i ogólnie wschodnią flankę NATO podczas operacji pk."Brilliant Shield" . Były to również niszczyciel rakietowy typu Orizzonte ITS Caio Duilio (D554) i bliźniacza fregata FREMM, ITS Luigfi Rizzo (F 595). Operacja została zakończona w czerwcu ub. r. ITS Antonio Marceglia był najdłużej operującym okrętem tego przedsięwzięcia na polskich wodach.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach