Wielka Brytania dostarcza technologię umożliwiającą badanie zboża, aby sprawdzić, czy nie zostało ono skradzione przez Rosję z ukraińskich silosów i sprzedane za granicę - powiedział w poniedziałek minister środowiska, żywności i spraw wiejskich George Eustice.
Minister poinformował, że brytyjski rząd przeznaczył 1,5 mln funtów na sfinansowanie analizy DNA pszenicy, aby dowiedzieć się, skąd pochodzi.
„Wygląda, że Rosja kradnie pszenicę z tych magazynów. Tym, co robi brytyjski rząd, jest udostępnianie technologii, którą dysponujemy, aby sprawdzić pochodzenie pszenicy. Współpracujemy w tym zakresie z innymi krajami, w tym Australią, aby mieć pewność, że ukraińska pszenica nie trafi na rynek. Mamy próbki ukraińskiego zboża, które można zbadać pod kątem DNA” – powiedział Eustice w rozmowie ze stacją Sky News.
W zeszłym tygodniu władze Turcji oświadczyły, że badają twierdzenia, jakoby skradzione przez Rosję ukraińskie zboże trafiło do innych krajów, w tym Turcji. Dodały jednak, że dochodzenie jak dotychczas nie potwierdziło jego obecności w tym kraju. Rosja zaprzecza zarzutom o kradzież ukraińskiego zboża.
Eustice nie wyjaśnił, jak i gdzie brytyjska technologia zostanie wykorzystana, ani na co dokładnie zostaną wydane wspomniane pieniądze.
W rozmowie wykluczył możliwość wykorzystania okrętów Royal Navy do eskortowania przez Morze Czarne ukraińskich statków ze zbożem, ale zapewnił, że Wielka Brytania robi co może, aby pomóc Ukraińcom w dostarczeniu go na rynek. „Dlatego zastanawiamy się, co możemy zrobić, aby pomóc – naprawić tory kolejowe, stworzyć most lądowy, który umożliwiłby przewiezienie pszenicy przez granicę lądową. Obecnie bardzo, bardzo ryzykowne są próby przedostania się statków na Morze Czarne, ponieważ obszar ten jest zaminowany, a sama Ukraina zamknęła swoje porty ze względów bezpieczeństwa” – wyjaśnił Eustice.
Fot. Depositphotos
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?