Ukończenie budowy gazociągu Nord Stream 2 utorowałoby drogę do szerszej rosyjskiej interwencji na terytorium Ukrainy oraz do eskalacji konfliktu - oceniła w piątek wicepremier Ukrainy Olha Stefaniszyna.
Stefaniszyna wzięła udział w panelu dyskusyjnym waszyngtońskiego think tanku Atlantic Council, który poświęcony był Nord Stream 2.
Wicepremier Ukrainy uznała, że jednym z kluczowych strategicznych celów powstającego gazociągu jest "podważenie bezpieczeństwa energetycznego" jej państwa. "Ukończenie tego projektu utorowałoby drogę i otworzyło możliwości do szerszej rosyjskiej interwencji na terytorium Ukrainy i eskalacji konfliktu, której nie możemy sobie nawet wyobrazić" - ostrzegła.
Biorący udział w panelu poseł niemieckich Zielonych Manuel Sarrazin wyraził przekonanie, że Nord Stream 2 to "geostrategiczny projekt Kremla mający na celu ominięcie Ukrainy", co - jak zastrzegł - negatywnie odbije się na gospodarce tego państwa.
Dodatkowo - jak argumentował, wskazując na krytykę gazociągu w Europie Środkowej - Nord Stream 2 "dzieli Europę". Przedstawiciel Zielonych podkreślił także, że ukończenie projektu będzie miało negatywny wpływ na klimat.
Nord Stream 2 od lat budzi w Europie kontrowersje. Zwolennicy rurociągu utrzymują, że to projekt komercyjny, krytycy wskazują na jego geopolityczny wymiar i to, że może służyć jako Kremlowi narzędzie wywierania wpływu na Europę.
Gazociąg, któremu sprzeciwia się m.in Polska i kraje bałtyckie, jest także krytykowany w samych Niemczech. Presja, by Berlin porzucił budowę, wzrosła od czasu aresztowania w Moskwie lidera rosyjskiej opozycji Aleksieja Nawalnego. Stanowisko rządu niemieckiego i kanclerz Angeli Merkel pozostaje jednak niezmienione.
Trasa rurociągu, który prezydent USA Joe Biden nazwał "złym interesem dla Europy", omija Ukrainę, pozbawiając ją opłat tranzytowych, i umożliwia Rosji zwiększenie przesyłu gazu ziemnego bezpośrednio do Niemiec. Dotychczas amerykańskie sankcje skutecznie uniemożliwiały dokończenie projektu. Nowy gospodarz Białego Domu dąży jednak do poprawy relacji z władzami w Berlinie, a te obstają przy gazociągu.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych