Koncern Wintershall Dea jest gotów dalej wywiązywać się ze zobowiązań dotyczących projektu Nord Stream 2 - powiedział dziennikowi "Kommiersant" prezes Mario Mehren. Zapewnił, że jego koncern przekazał na budowę gazociągu takie fundusze, o jakie był proszony.
Mehren powiedział, że "doszło do nieporozumienia" w związku z jego wypowiedzią o zakończeniu finansowania Nord Stream 2. "Nie powiedzialem, że zakończyliśmy finansowanie, a że przekazaliśmy je w kwocie 730 mln euro. Zrealizowaliśmy wszystkie wnioski o przekazanie środków zgodnie z kontraktem o finansowaniu" - powiedział szef Wintershall.
Jak relacjonował, koncern zobowiązał się do przekazania maksymalnie 950 mln euro, a do tej pory został poproszony o 730 mln euro. "Obecnie nie ma żadnych przesłanek, by sądzić, że w tym roku konieczne będzie przekazanie dalszych środków, dlatego nie uwzględnialiśmy tego punktu w planach na rok 2021" - wyjaśnił Mehren.
Szef koncernu nie odpowiedział na pytanie "Kommiersanta", czy koszt projektu wzrósł z powodu opóźnienia w budowie Nord Stream 2. Odparł, że jest to pytanie do operatora projektu. Pytany o to, czy koncernowi grozi utrata bądź zamrożenie zainwestowanych środków, z powodu sankcji USA nałożonych na projekt, Mehr oświadczył, że sankcje nie dotyczą 730 mln euro, które dotąd Wintershall przekazał na budowę.
Jeśli chodzi o możliwość dalszych sankcji, to "tę kwestię powinni rozwiązywać politycy i dyplomaci, a nie biznes" - oświadczył, dodając, że on sam "jest nastawiony optymistycznie".
Fundusze przekazane przez Wintershall Dea, jak i cały projekt Nord Stream 2 "uzgodniono i zaplanowano zgodnie z ustawodawstwem UE" - przekonywał prezes koncernu. Oświadczył, że kraje europejskie potrzebują większej ilości gazu. "Własne wydobycie w Europie nadal nieuchronnie spada, dlatego pilnie potrzebujemy wszelkiej infrastruktury pozwalającej na dostarczanie gazu z Rosji, Norwegii i innych krajów do Europy Północno-Zachodniej" - powiedział szef Wintershall Dea.
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku
Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)