Szczecińskie biuro projektowe Westcon Design Poland to miejsce, które przełamuje stereotyp dotyczący obecności kobiet w branży morskiej. W rozmowie z czterema paniami pracującymi w firmie dowiedzieliśmy się jaką drogę przeszły, aby działać teraz w biurze projektowym związanym z okrętobudownictwem.
Według statystyk kobiety w branży morskiej stanowią około 2% pracowników na morzu i 20% na lądzie. W Polsce, według danych z 2020 roku, udział kobiet w sektorze wynosił ok. 10%. Wyniki z roku na rok się poprawiają, jednak panie wciąż są mniejszością w świecie morskim. Przez to napotykają wiele wyzwań, takich jak walka ze stereotypami, brak równych szans rozwojowych oraz trudności w dostępie do niektórych zawodów morskich.
Są jednak miejsca, które doceniają doświadczenie, wiedzę i zaangażowanie pań. Jednym z nich jest biuro projektowe Westcon Design Poland ze Szczecina, gdzie na co dzień pracuje kilkanaście kobiet. Jego szefem jest również kobieta – Joanna Hebda-Nowacka. Jak jednak przyznają niektóre z pracowniczek Westcon, w przeszłości bywało, że kobiety musiały walczyć o swoje miejsce w branży.
Firma prowadzona przez Joannę Hebdę-Nowacką od 15 lat dynamicznie rozwija się na rynku. Co ciekawe, jej założycielka nie planowała kariery w tej branży – to branża wybrała ją.

Joanna Hebda-Nowacka - Dyrektor Zarządzająca
– Zaczęłam od miejsca, gdzie wszystko jest w ruchu – dosłownie i w przenośni. Moim zadaniem było zatrudnianie specjalistów do budowy statków, tak aby pasowali zarówno do specyfiki projektu, jak i samego montażu. Myślałam, że na tym etapie zostanę, ale los postanowił inaczej. Przechodząc z jednej norweskiej firmy do drugiej, coraz bardziej angażowałam się w zarządzanie projektami, aż w końcu przeszłam na kolejny poziom – zarządzanie całą firmą – opowiada Hebda-Nowacka.
Czasem najlepsze zawodowe ścieżki to te, których wcale nie planowaliśmy!
Szefowa Westconu zauważa, że branża morska, tradycyjnie kojarzona z męską dominacją, przechodzi dynamiczne zmiany, a udział kobiet w sektorze stale rośnie. Coraz więcej kobiet obejmuje stanowiska kierownicze, techniczne oraz operacyjne, wpływając na nowoczesne podejście do zarządzania, innowacji i zrównoważonego rozwoju w przemyśle stoczniowym i offshore.
- Branża morska wciąż ma przed sobą wyzwania związane z równouprawnieniem, ale obecne trendy pokazują, że przyszłość sektora będzie coraz bardziej otwarta na talenty niezależnie od płci – podkreśla.
Beata Nawrot - Starszy Projektant w Dziale Kadłubowym
— Kiedy zaczynałam pracę w stoczni, nie zawsze byłam traktowana poważnie. Zdarzało się, że niektórzy patrzyli na mnie z góry, a nawet przypisywali mi błędy, których nie popełniłam. Było to dla mnie trudne i bolesne doświadczenie — wspomina Beata Nawrot, starszy projektant kadłubowy w Westcon Design Poland.
Beata Nawrot wspomina, że już na początku swojej drogi zawodowej, tuż po rozpoczęciu studiów, wyraźnie odczuwała męską dominację w branży. Choć z biegiem lat wiele się zmieniło, pierwsze kroki w tym środowisku były dla niej prawdziwym wyzwaniem.
— Na roku było nas 128 osób, w tym tylko cztery kobiety. Dziś, jako jedyna z tej czwórki, nadal pracuję w zawodzie. Wiele z nas nie zdecydowało się na tę ścieżkę, bo oprócz wiedzy i umiejętności wymagała także odwagi – zarówno do zmierzenia się z wyzwaniami branży, jak i z podejściem niektórych kolegów — mówi.
Jak zaznacza, ta dysproporcja była również widoczna na późniejszym etapie kariery.
Monika Płuciennik - Projektant w Dziale Maszynowo-rurarskim
— W stoczni byłam niczym rzadkie zjawisko – kiedy wchodziłam na teren, ogłaszano przerwę, bo „baba na statku” to przecież wydarzenie dnia! — śmieje się. — Kobiet było wtedy jak na lekarstwo, więc nasze pojawienie się budziło nie tylko ciekawość, ale czasem i konsternację.
Nie obyło się też bez klasycznych „morskich sztuczek”. — Poprosiłam kiedyś, żeby coś zamontowano zgodnie z projektem. Panowie oczywiście zrobili po swojemu, a gdy okazało się, że nie działa, zgodnie stwierdzili, że to… ja im tak kazałam. Cóż, klasyka gatunku! — dodaje z rozbawieniem.
Westcon Design Poland to zespół 40 projektantów, z których aż jedna czwarta to kobiety. Firma dynamicznie się rozwija, stawiając na młode talenty i nowe spojrzenie na branżę. Jednym z kluczowych elementów tej strategii jest otwartość na programy stażowe, które dają szansę na zdobycie praktycznego doświadczenia i rozwój w zawodzie. To właśnie w ten sposób do zespołu dołączyła Monika Płuciennik, projektantka w dziale Machinery and Piping.
Kinga Bartczak - Z-ca Kierownika Działu Offshore
Monika Płuciennik przyznaje, że projektowanie konstrukcji dla przemysłu morskiego nie było jej pierwszym wyborem zawodowym, jednak od zawsze czuła silny związek z morzem. Z czasem przekonała się, że to właśnie w tej branży chce rozwijać swoją karierę. Obecnie zajmuje się projektowaniem elementów związanych ze statkami oraz platformami wiertniczymi.
— Podczas studiów odbywałam praktyki w Westcon i bardzo spodobała mi się atmosfera pracy oraz możliwości rozwoju. Gdy otrzymałam propozycję zatrudnienia, nie zastanawiałam się długo. Tak zaczęła się moja przygoda z branżą morską i pozostaję w niej do dziś — mówi Monika Płuciennik.
Podkreśla również, że zarówno rola, jak i liczba kobiet w przemyśle morskim stopniowo się zwiększa, a ich obecność w tej dziedzinie staje się coraz bardziej naturalna.
— Niezależnie od tego, gdzie się pojawię, kobiety wciąż stanowią mniejszość w branży, choć ich obecność staje się coraz bardziej zauważalna — podkreśla.
Katarzyna Licznerska - Projektant w dziale Obliczeń Wytrzymałościowych i Stateczności
Zwraca również uwagę na fakt, że spośród niewielkiej grupy studentów z jej roku ostatecznie studia ukończyły tylko trzy osoby, w tym dwie kobiety, co pokazuje, że determinacja i zaangażowanie odgrywają kluczową rolę w budowaniu kariery w przemyśle morskim.
Kinga Bartczak, zastępca kierownika działu offshore w Westcon Design Poland, przyznaje, że wybór branży morskiej nie był przypadkowy – statki od zawsze były obecne w jej życiu, a pasję do nich zaszczepił jej ojciec, który współpracował ze Stocznią Szczecińską.
— Mój tata nie pracował bezpośrednio w stoczni, ale w firmach, które z nią współpracowały. Często zabierał mnie na statki i pokazywał ich wnętrza, dzięki czemu mogłam zobaczyć, jak powstają od środka, a nie tylko podziwiać je z Bulwarów Szczecińskich. To właśnie te doświadczenia sprawiły, że postanowiłam związać swoją przyszłość z branżą morską — opowiada Kinga Bartczak.

Agnieszka Parchimowicz - Starszy Projektant w dziale Obliczeń Wytrzymałościowych i Stateczności
Podobnie jak Beata Nawrot, Kinga Bartczak wspomina, że początki w branży morskiej nie należały do najłatwiejszych.
— W pierwszej pracy byłam jedyną kobietą w zespole dziesięciu mężczyzn. Na początku czułam, że muszę udowadniać, że naprawdę znam się na tym, co robię. Dopiero kiedy pokazałam, że nie tylko wiem, ale i potrafię, zaczęłam być traktowana na równi. Dziś wspominam to jako cenną lekcję, choć wtedy było to spore wyzwanie — mówi z uśmiechem.
– Jestem w branży morskiej od ponad roku, jednak moją karierę zawodową zaczynałam na kolei, gdzie brałam udział w projektach łączących sektor kolejowy z morską branżą, takich jak „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu." Dziś jestem częścią zespołu Westcon Design Poland, który przełamuje stereotypy związane z obecnością kobiet w branży morskiej. Moje doświadczenie łączy obie te branże i daje mi szeroką perspektywę na rozwój w tym dynamicznie zmieniającym się sektorze – mówi Anna Pietkiewicz –Asystent Szefa Biura.

Anna Pietkiewicz - Asystent Szefa Biura
Sytuacja kobiet w sektorze morskim stopniowo się poprawia, choć nadal stanowią one mniejszość, zwłaszcza w zawodach wymagających pracy na morzu. Widoczne są jednak pozytywne zmiany, napędzane przez międzynarodowe inicjatywy i programy wspierające równość płci oraz promujące większe zaangażowanie kobiet w tej branży.
Coraz więcej firm dostrzega wartość różnorodności i podejmuje aktywne działania na rzecz bardziej inkluzywnego środowiska pracy. Równocześnie rośnie świadomość, że kobiety wnoszą istotny wkład w rozwój sektora morskiego – zarówno w obszarach technicznych, jak i zarządczych.
Mimo to, branża nadal stoi przed wyzwaniami związanymi z pełnym równouprawnieniem. Kluczowe będą dalsze działania, które zapewnią kobietom równe szanse rozwoju zawodowego – zarówno na lądzie, jak i na morzu.
Angelika Smolińska - Projektant w dziale Maszynowo-rurarskim
***
Westcon Design to biuro projektowe specjalizujące się w kompleksowym projektowaniu jednostek morskich. Zespół doświadczonych inżynierów i projektantów różnych specjalności realizuje pełen zakres prac projektowych – od koncepcji, przez projekt techniczny i roboczy, aż po szczegółową dokumentację zdawczą.
Firma oferuje wsparcie na każdym etapie realizacji, w tym doradztwo podczas budowy, dobór dostawców, zatwierdzanie dokumentacji, nadzór nad próbami na uwięzi i próbami morskimi oraz wsparcie w procesie odbioru technicznego jednostek nowo budowanych i modernizowanych.
Zakres usług obejmuje m.in.:
✔ Obliczenia teoretyczne – hydrostatyczne, statecznościowe i wytrzymałościowe
✔ Dobór urządzeń i systemów okrętowych
✔ Projektowanie i koordynację systemów rurociągowych oraz mechanizmów pokładowych
✔ Modelowanie 3D i wizualizacje
Dzięki bogatemu doświadczeniu i nowoczesnym narzędziom projektowym, Westcon Design dostarcza rozwiązania dopasowane do najwyższych standardów branżowych.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym