Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku spadają, a wśród inwestorów na globalnych rynkach paliw dominują nastroje risk-off z powodu obaw o politykę celną USA i wzrost w tej największej gospodarce na świecie - informują maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na IV kosztuje na NYMEX w Nowym Jorku 65,99 USD, niżej o 0,06 proc. Brent na ICE na V jest wyceniana po 69,32 USD za baryłkę, po zwyżce o 0,06 proc.
Wśród inwestorów na globalnych rynkach paliw dominuje niechęć do podejmowania ryzyka z powodu obaw o politykę celną USA i wzrost w tej największej gospodarce na świecie.
Ostatnie wypowiedzi prezydenta Donalda Trumpa zwiększyły obawy o możliwą recesję w Stanach Zjednoczonych. Amerykański prezydent nie wykluczył recesji w okresie przechodzenia do nowej polityki celnej i ostrzegł przed potencjalnym wzrostem inflacji. Polityka ta obejmuje wprowadzenie "wzajemnych ceł" od 2 kwietnia i egzekwowanie ceł odwetowych przez Chiny.
Nałożenie ceł na kluczowe produkty wywołało niepewność w sektorach takich jak produkcja i technologia, co może jeszcze bardziej wpłynąć na wzrost gospodarczy USA. Gospodarka USA wykazuje oznaki spowolnienia, a ostatnio publikowane dane gospodarcze nie spełniają oczekiwań. Taka sytuacja wzmocniła obawy przed recesją, wpływając na zaufanie inwestorów i przyczyniając się do osłabienia USD.
Instytucje finansowe rewidują w dół oczekiwania dotyczące wzrostu PKB w USA, wskazując na potencjalną stagnację gospodarczą w nadchodzących miesiącach. Na świecie pogłębiają się napięcia handlowe i wywierają presję na gospodarkę światową, wpływając na perspektywy wzrostu gospodarczego w różnych regionach.
"Gospodarki wyrażają zaniepokojenie skutkami ubocznymi wojny handlowej, ponieważ zmienność na rynku walutowym może rozprzestrzenić się na cały świat, wpływając na stabilność gospodarczą w krajach zależnych od handlu" - napisał w rynkowej nocie Antonio Di Giacomo, analityk rynków finansowych na LATAM w XS.
Tymczasem dyrektor generalny Vitol Group Russel Hardy ocenia, że ropa naftowa w cenie 60-80 USD za baryłkę to rozsądny poziom w perspektywie najbliższych kilku lat. Hardy powiedział podczas konferencji CERAWeek w Huston, organizowanej przez S&P Global, że w najbliższej przyszłości ropa naftowa prawdopodobnie będzie osiągać nieco niższe ceny niż w ciągu ostatnich 3-4 lat. (PAP Biznes)
aj/ osz/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych