Unia Europejska i Indonezja zawarły w niedzielę porozumienie polityczne, dotyczące przyszłej umowy o wolnym handlu – poinformowała przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen po spotkaniu z prezydentem Indonezji Prabowo Subianto w Brukseli.
- Wspólnie wysyłamy silny sygnał na rzecz przewidywalnych, długoterminowych partnerstw opartych na zaufaniu, przejrzystości i wspólnych wartościach – podkreśliła von der Leyen podczas wspólnej konferencji prasowej.
Finalizacja umowy planowana jest do września. Ma ona objąć m.in. sektor rolny, motoryzacyjny i usługowy, a także wzmocnić łańcuchy dostaw surowców krytycznych niezbędnych do transformacji cyfrowej i energetycznej.
President @prabowo and I have reached a political agreement to advance the 🇪🇺🇮🇩 free trade agreement.
— Ursula von der Leyen (@vonderleyen) July 13, 2025
In a volatile world, this is the strength of partnerships. https://t.co/SWwmvRKkzn
Indonezja – największa gospodarka organizacji ASEAN – jest piątym co do wielkości partnerem handlowym UE w regionie i liczy ponad 287 mln mieszkańców. Wspólny rynek z UE obejmie łącznie ponad 730 mln ludzi.
Zawarcie porozumienia politycznego kończy 10 lat negocjacji. Jak zaznaczyła szefowa KE, decyzja zapadła „we właściwym momencie”, w czasach globalnych wyzwań i napięć handlowych.
Wobec protekcjonistycznego kursu USA i powrotu Donalda Trumpa do Białego Domu, Bruksela przyspiesza rozmowy o wolnym handlu z partnerami z Azji i Ameryki Południowej. Wkrótce Komisja Europejska ma przedstawić finalną propozycję porozumienia z Mercosurem.
Z Brukseli Maria Wiśniewska (PAP)
mws/ zm/
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych