W Polsce jest miejsce dla jednego gracza multienergetycznego; takim graczem będzie nowy podmiot, który będzie wynikiem fuzji spółek Orlen-Lotos-PGNiG - podkreślił w piątek prezes Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa Jerzy Kwieciński.
PKN Orlen podpisał we wtorek ze Skarbem Państwa list intencyjny w sprawie przejęcia kontroli kapitałowej nad PGNiG. Także we wtorek Komisja Europejska wyraziła warunkową zgodę na połączenie PKN Orlen z Lotosem, przy czym zatwierdzenie uzależniono od pełnego wywiązania się z zobowiązań przedstawionych przez płocki koncern.
Kwieciński o kwestie związane z przejęciem przez Orlen kontroli nad zarządzaną przez niego spółką, a także o fuzję Orlenu z Grupą Lotos, pytany był w piątek w radiu Wnet.
Jak podkreślił, w polskiej gospodarce potrzeba nowego bodźca do rozwoju. „Ten rozwój musi być oparty na wykorzystaniu nie tylko tego potencjału i tego rynku, który mamy w Polsce, ale musi być oparty na budowaniu pozycji międzynarodowej” – powiedział.
Prezes PGNiG zwrócił uwagę, że taką pozycję można budować m.in. poprzez silne podmioty gospodarcze. „Jednym z takich obszarów, który tutaj ma największe szanse na takie procesy, to jest właśnie sektor energetyczny, a szczególnie jego taki duży segment sektora paliwowo-gazowego” – dodał.
„My w Polsce trochę musimy skończyć z takim myśleniem i z taką strukturą, którą jeszcze odziedziczyliśmy po czasach komunizmu, kiedy mieliśmy jedną osobną spółkę od właśnie ropy naftowej, od oleju napędowego, (…), osobną spółkę od gazu, osobną od OZE itd.” – przekonywał Kwieciński.
Jego zdaniem, w tej chwili na świecie, aby być konkurencyjnym i dobrze się rozwijać, koncerny sektora energii muszą być multienergetyczne.
„Ja tu się absolutnie zgadzam z moim kolegą, (prezesem PKN Orlen) Danielem Obajtkiem, że w Polsce jest miejsce dla jednego takiego dużego gracza multienergetycznego. Takim graczem będzie nowy podmiot, który będzie wynikiem fuzji naszych spółek” – podkreślił Kwieciński.
Dopytywany o kwestie organizacyjne, m.in. dotyczące kształtu zarządu, prezes PGNiG wyjaśnił, że jest wiele aspektów, które trzeba przeanalizować. Zaznaczył jednak, że to, iż nowy podmiot będzie miał jeden zarząd i jednego prezesa, jest „absolutnie oczywiste”.(PAP)
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych