Brytyjski premier Boris Johnson wezwał w środę posłów do poparcia uzgodnionej w zeszłym tygodniu umowy z Unią Europejską o ich przyszłych relacjach. Podkreślił, że tam umowa ta "pokazuje, że Wielka Brytania może być jednocześnie europejska i suwerenna".
W Izbie Gmin trwa obecnie debata nad ustawą o ratyfikacji umowy. Jeśli ustawa zostanie przyjęta przez parlament - później musi ją też zatwierdzić Izba Lordów - porozumienie z UE wejdzie w życie od 1 stycznia 2021 r. O północny z 31 grudnia na 1 stycznia kończy się 11-miesięczny okres przejściowy po brexicie.
Johnson rozpoczynając debatę podkreślił wyjątkowo szybkie tempo, w jakim osiągnięto porozumienie. "Prawie osiem lat zajęło wynegocjowanie porozumienia w ramach rundy urugwajskiej negocjacji na temat handlu światowego, pięć lat zajęło UE osiągnięcie porozumienia handlowego z Kanadą i sześć lat z Japonią. Uczyniliśmy to w niecały rok, mimo pandemii i kontynuowaliśmy realizację tego zadania, opierając się wszelkim wezwaniom do zwłoki, właśnie dlatego, że stworzenie pewności co do naszej przyszłości daje najlepszą szansę na pokonanie Covid i jeszcze silniejsze odbicie się w przyszłym roku" - mówił brytyjski premier.
"Otworzymy nowy rozdział w naszej narodowej historii, zawierając umowy o wolnym handlu na całym świecie i umacniając pozycję globalnej Brytanii jako liberalnej, zorientowanej na zewnątrz siły niosącej dobro. Dzięki tej ustawie staniemy się przyjaznym sąsiadem, najlepszym przyjacielem i sojusznikiem, jakiego mogłaby mieć UE" - przekonywał Johnson.
W celu ratyfikacji umowy parlament zakończył świąteczno-noworoczną przerwę. Przyjęcie ustawy o ratyfikacji ma zająć jeden dzień, mimo że umowa z UE liczy 1246 stron, co oznacza, że nie będzie czasu na jej szczegółowe przeanalizowanie. Oczekuje się, że zostanie ona przyjęta bez problemów, bo opozycyjna Partia Pracy zapowiedziała, że zagłosuje za jej przyjęciem.
Jej lider Keir Starmer, powiedział, że porozumienie jest wadliwe, ale alternatywa w postaci zakończenia okresu przejściowego bez porozumienia byłaby jeszcze gorsza. "To jest cieńka umowa. Ma wiele wad, ale cieńka umowa jest lepsza niż brak umowy. Niewdrożenie tego porozumienia oznaczałoby natychmiastowe wprowadzenie ceł i kontyngentów z UE, co podniesie ceny i doprowadzi przedsiębiorstwa do upadku" - mówił Starmer.
Jeszcze w środę Johnson ma formalnie podpisać porozumienie z UE. Wcześniej w środę w Brukseli zrobili to przewodniczący Rady Europejskiej Charles Michel i przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych