pc
Rada Gminy Baranów podjęła uchwałę o przeprowadzeniu referendum gminnego ws. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, uchwała trafi teraz do oceny wojewody mazowieckiego - poinformował w środę PAP wójt Gminy Baranów Andrzej Kolek. Dodał, że termin ewentualnego referendum to 17 czerwca.
"Wśród mieszkańców są znaczące obawy co do zapisów specustawy (dot. CPK - PAP). Chociaż dzisiaj otrzymałem wersję już zmienioną, datowaną na 13 kwietnia" - zaznaczył wójt. W jego ocenie konieczne są rozmowy z mieszkańcami, kolejne z nich są już zaplanowane w najbliższych dniach.
Na godzinę 18. w środę zwołano nadzwyczajną sesję Rady Gminy Baranów. W porządku obrad był punkt dotyczący podjęcia uchwał w sprawie przeprowadzenia referendum gminnego. W związku z tematyką sesji został na nią zaproszony wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild. Według wójta wiceministra Wilda nie było jednak na spotkaniu, byli natomiast jego przedstawiciele.
"Rada Gminy Baranów podjęła uchwałę o referendum. Treść tej uchwały zostanie przesłana do oceny wojewody. Jest ustalony kalendarz referendum. I gdyby miało się ono odbyć, to termin jego został wyznaczony na 17 czerwca" - powiedział Kolek PAP.
Jak dodał, w referendum zostałyby postawione dwa pytania. Pierwsze: czy chce Pan/Pani budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów? A drugie dot. zapisów specustawy: czy Pana/Pani zdaniem są one korzystne dla mieszkańców?
Wiceminister Wild pytany w poniedziałek przez dziennikarzy o ewentualne referendum ws. budowy CPK, mówił wówczas, że "doszły do nas informacje o inicjatywie zgłoszenia referendum gminnego". "Z jednej strony jest to dla nas bardzo wyraźny impuls, żeby jeszcze więcej rozmawiać i wyjaśniać wszelkie wątpliwości, jeśli chodzi o mieszkańców. Jeżeli takie referendum by się odbyło, należałoby się zastanowić nad jego skutkami prawnymi" - mówił.
Wild zapewniał, że ziemia pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego ma być nabywana w drodze umów sprzedaży. "Będziemy unikać przejmowania gruntów w drodze wywłaszczeń" - deklarował.
Jak dodał, w specustawie przewidziane są mechanizmy, które mają zwiększyć udział społeczności lokalnych. "Pochyliliśmy się nad tematami dotyczącymi wywłaszczeń tak, aby nie było wątpliwości, że wywłaszczenia będą stanowić jedynie ostateczny środek. Cała ustawa jest skonstruowana w ten sposób, aby ziemia pod lotnisko była nabywana w drodze umów sprzedaży. Nie zależy nam - i będziemy unikać, jak tylko będziemy mogli - przejmowania gruntów w drodze wywłaszczeń" - mówił.
Projekt ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji CPK, zwany potocznie specustawą w zeszłym tygodniu został skierowany na Stały Komitet Rady Ministrów. Wild w poniedziałek wyraził oczekiwanie, że "w najbliższym czasie" będzie on przedmiotem obrad Komitetu, a następnie Rady Ministrów.
Na początku listopada ubiegłego roku rząd przyjął uchwałę ws. "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej". Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów. Po pierwszym etapie budowy port ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Ma on powstać na ok. 3000 ha gruntów.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych