pc
Przed Sądem Najwyższym Włoch rozpoczął się w czwartek proces kapitana statku Costa Concordia Francesco Schettino, skazanego w pierwszej i drugiej instancji na 16 lat więzienia za doprowadzenie do katastrofy, w której zginęły 32 osoby. Wyrok zapadnie w maju.
Schettino nie przyszedł do sądu.
Od wyroku 16 lat i jednego miesiąca odwołała się prokuratura sądu apelacyjnego, która uznała, że jest zbyt niski w porównaniu z karą 27 lat więzienia, jakiej się domagała.
Prokurator Sądu Najwyższego wniósł w czasie czwartkowego posiedzenia o utrzymanie wcześniejszego wyroku i argumentował w swym wystąpieniu, że kapitan nie zasługuje na jego złagodzenie. Jako argument podał rozmiary katastrofy oraz liczne uchybienia i poważne błędy, popełnione przez Schettino.
Prokurator Francesco Salzano przypomniał, że gdy wieczorem 13 stycznia 2012 roku wycieczkowiec z ponad 4 tysiącami osób wpadł na skały niedaleko wyspy Giglio, kapitan uciekł z pokładu świadom tego, że zostało na nim jeszcze 2 tysiące ludzi.
Schettino “miał obowiązek zostać na statku do ostatniej chwili” - mówił oskarżyciel. Podkreślił, że ewakuacja z pokładu „nie została zorganizowana przez kapitana i nie była przez niego kontrolowana”.
„Zszedł z pokładu i nie utrzymywał nawet kontaktu radiowego ze swymi oficerami, świadomie nie interesował się losem około 2 tysięcy osób” - dodał Salzano.
Kapitan Concordii od początku nie przyznaje się do winy i twierdzi, że dzięki podjętym przez niego działaniom i manewrowi udało się uniknąć katastrofy o jeszcze większych rozmiarach.
Podczas rejsu po Morzu Śródziemnym wycieczkowiec wpadł na skały koło wyspy Giglio w Toskanii, bo kapitan polecił sternikowi podpłynąć do niej, by pokazać ją swoim gościom i znajomym. W dnie statku powstała ogromna wyrwa. Gigantyczny wycieczkowiec zaczął się przechylać. Kapitan próbował początkowo ukryć wypadek przed władzami morskimi i informował jedynie o awarii prądu. Alarm ogłoszono z opóźnieniem. Ewakuacja była chaotyczna. Zginęły 32 osoby, a ponad 60 doznało obrażeń.
Podniesienie Concordii było największą taką operacją w historii żeglugi i kosztowało pół miliarda euro. Wrak przetransportowano do Genui, gdzie został złomowany.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych