pc
Negocjatorzy z państw członkowskich UE i PE osiągnęli w czwartek porozumienie w sprawie przepisów, których celem jest wzmocnienie ochrony pracowników przed rakotwórczymi chemikaliami. Nowe regulacje będą miały znaczenie dla 20 mln osób w UE.
Chodzi o propozycję Komisji Europejskiej ze stycznia 2017 r. w sprawie drugiego rozszerzenia wykazu rakotwórczych substancji w miejscu pracy. W rezultacie czwartkowego porozumienia dotyczącego zmian w dyrektywie ws. czynników rakotwórczych i mutagenów za czynniki rakotwórcze uznanych zostanie 8 dodatkowych substancji chemicznych, w tym spaliny z silników Diesla.
"Dokonaliśmy dziś kolejnego ważnego kroku dla zagwarantowania europejskim pracownikom ochrony przed nowotworami pochodzenia zawodowego. (...) "Zapewni to lepszą ochronę ponad 20 milionom pracowników w Europie. W szczególności skorzystają na tym pracujący w przemyśle chemicznym, metalowym i samochodowym, kierowcy zawodowi, pracownicy budowlani oraz pracownicy stoczni i magazynów" - podkreśliła po wypracowaniu porozumienia unijna komisarz ds. zatrudnienia i spraw społecznych Marianne Thyssen.
Wśród zaproponowanych przez Komisję Europejską jeszcze w styczniu 2017 r. substancji znalazły się m.in. zużyty olej silnikowy (zagrożenie rakiem skóry), wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA), które powstają np. w wyniku produkcji koksu lub aluminium, czy epichlorohydryna (występuje przy produkcji papieru).
KE podaje, że 52 proc. wszystkich zgonów związanych z wykonywaną pracą spowodowane jest chorobami nowotworowymi. Dlatego określane są one jako największy "cichy zabójca" w miejscu pracy. Choć większość państw członkowskich ma dla wielu substancji rakotwórczych krajowe dopuszczalne wartości narażenia, niektóre kraje są mniej rygorystyczne. Oznacza to, że pracownicy nie są w równym stopniu chronieni na całym jednolitym rynku i brak dla przedsiębiorstw równych warunków działania.
Dyrektywa w sprawie czynników rakotwórczych i mutagenów z 2004 r. jest stale aktualizowana w związku z rosnącą wiedzą naukową na temat szkodliwych substancji. W kwietniu tego roku KE przedstawiła projekt kolejnej nowelizacji, wskazując na konieczność wprowadzenia w UE limitów dla pięciu substancji występujących w środowisku pracy.
Chodzi o kadm i jego związki nieorganiczne, beryl i jego związki nieorganiczne, kwas arsenowy, a także nieorganiczne związki arsenu oraz formaldehydu. Pierwsze trzy wymienione substancje są powszechnie stosowane m.in. w produkcji i rafinacji kadmu, produkcji akumulatorów niklowo-kadmowych, wytopie cynku i miedzi, odlewnictwie, produkcji szkła, tworzyw sztucznych, elektronice, budownictwie oraz recyklingu.
Choroba nowotworowa jest wprawdzie chorobą złożoną i trudno jest jednoznacznie określić czynniki ją wywołujące, wiadomo jednak, że nowotworom spowodowanym narażeniem na działanie substancji chemicznych w miejscu pracy można zapobiec poprzez zmniejszenie lub wyeliminowanie takiego narażenia.
Aby przepisy, co do których wypracowano porozumienie, weszły w życie formalnie, kompromis muszą jeszcze zatwierdzić przedstawiciele państw członkowskich w Radzie UE oraz Parlament Europejski.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych