pc
Jesteśmy rozczarowani, że wieloletnie postępowanie antymonopolowe KE przeciwko Gazpromowi zakończyło się bez nałożenia kar czy odszkodowań dla poszkodowanych firm i jedynie marginalnymi ustępstwami ze strony rosyjskiego monopolisty - powiedział w czwartek PAP wiceszef MSZ Konrad Szymański.
Wiceszef MSZ ds. europejskich odniósł się w ten sposób do ogłoszonej w czwartek decyzji Komisji Europejskiej, która ostatecznie zatwierdza jej ugodę z Gazpromem w sprawie o nadużywanie przez niego pozycji w Europie Środkowej i Wschodniej. Rosyjski koncern uniknie tym samym kar za monopolistyczne praktyki.
Jednocześnie KE nałożyła na Gazprom wiążące zobowiązania, które mają zapewnić swobodny przepływ gazu po konkurencyjnych cenach na rynkach gazu w Europie Środkowo-Wschodniej. Jeżeli przedsiębiorstwo naruszy którekolwiek zobowiązań, KE może nałożyć na nie grzywnę w wysokości do 10 proc. jego światowego obrotu, bez potrzeby dowodzenia naruszenia unijnych reguł konkurencji.
Według Szymańskiego KE "ma jasny obowiązek egzekwowania zasad wspólnego rynku i zdecydowanej walki z nieuczciwymi praktykami handlowymi, które są szkodliwe dla konsumentów w UE". "Dlatego jesteśmy rozczarowani, że wieloletnie postępowanie antymonopolowe przeciwko Gazpromowi zakończyło się bez nałożenia kar, brakiem odszkodowań dla poszkodowanych firm i jedynie marginalnymi ustępstwami ze strony rosyjskiego monopolisty" - oświadczył wiceminister ds. europejskich.
Jak ocenił, decyzja KE jest szczególnie niepokojąca "w kontekście agresywnej polityki rosyjskiej wobec UE i jej państw członkowskich", dając "sygnał, że UE godzi się na wieloletnią rosyjską praktykę wykorzystywania Gazpromu, jako narzędzia polityki zewnętrznej wobec państw członkowskich Europy Środkowo-Wschodniej".
Zdaniem wiceministra Komisja "nie powinna wahać się co do zastosowania wszystkich możliwych środków prawnych, jak w przeszłości miało to miejsce w innych prowadzonych postępowaniach". "Biorąc pod uwagę naruszenia rynku popełnione przez Gazprom, które zostały zidentyfikowane podczas postępowania, decyzja znacznie surowsza, włącznie z karą finansową, byłaby sprawiedliwsza i w pełni uzasadniona" - przekonywał Szymański w rozmowie z PAP.
Wiceszef MSZ stwierdził ponadto, że "zobowiązania uzgodnione między Komisją a Gazpromem mogą nie być wystarczające, aby zagwarantować z całą pewnością, że od teraz Gazprom będzie przestrzegał zasad rynkowych". "W szczególności zwracamy uwagę, że postulaty polskie, zgłoszone w 2017 r. w ramach procedury +testu rynkowego+ nie zostały uwzględnione" - dodał.
Zastrzegł jednocześnie, że "podporządkowanie Gazpromu mechanizmom rynkowym UE jest pozytywnym elementem". "Oczekujemy tej samej postawy ze strony KE w sprawie gazociągu Nord Stream 2" - podkreślił Szymański.
Zadowolenie z decyzji KE wyraził tymczasem Gazprom. "Zawsze potwierdzaliśmy chęć rzetelnego współdziałania w celu poszukiwania decyzji konstruktywnej i możliwej do przyjęcia przez obie strony" - oświadczył wiceprezes koncernu Aleksandr Miedwiediew w komunikacie prasowym.
Gazprom zapewnił zarazem, że zawsze przestrzegał stosownych przepisów prawa konkurencyjnego UE i zadeklarował, że będzie przestrzegał ich także w przyszłości.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych