pc
Celem lipcowego szczytu państw Trójmorza jest m.in. rozmowa o współpracy transatlantyckiej w dziedzinie inwestycji rozwojowych - powiedział we wtorek PAP szef gabinetu prezydenta Krzysztof Szczerski. Zapowiedział, że przesłaniem szczytu będzie też głos za utrzymaniem unijnej polityki spójności.
Jak poinformowało we wtorek biuro prasowe Kancelarii Prezydenta, udział w planowanym na 6 lipca szczycie Trójmorza wziąć ma 12 państw regionu; gościem sesji transatlantyckiej szczytu będzie prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump. Zapowiedziano jednocześnie, że organizacyjne szczegóły szczytu, w tym m.in. program prasowy spotkania, zostaną opublikowane na początku lipca na stronie internetowej kancelarii.
Pytany przez PAP o priorytety lipcowego szczytu Szczerski podkreślił, że inicjatywa ma przede wszystkim "zachęcić rządy i przedsiębiorców do tego, żeby budować spójność regionu Europy Środkowej na osi północ-południe", a także stworzyć nad tymi działaniami "prezydencki parasol".
Prezydencki minister zwrócił uwagę, że w Europie "bardzo dużo zainwestowano w oś wschód-zachód", a bardzo niewiele - w spójność pomiędzy Północą i Południem. "To była w pewnym sensie naturalna konsekwencja przełamywania podziału zimnowojennego, ale także ekonomicznych potrzeb państw zachodnich, żeby uzyskać dostęp do rynków wschodnich" - zaznaczył. W efekcie jednak - dodał Szczerski - nasz region postrzegany jest jako polityczna jedność, ale pod względem infrastrukturalnym jest bardzo rozdrobniony i podzielony.
"Chodzi nam o spójność regionu w ramach spójności europejskiej. I też ważnym przesłaniem tego szczytu Trójmorza będzie konieczność utrzymania polityki spójności europejskiej także w kolejnej perspektywie budżetowej" - mówił Szczerski.
Pytany o rolę USA i współpracy transatlantyckiej w projekcie Trójmorza podkreślił, że Trójmorze od samego początku jest "inicjatywą wewnątrz Unii Europejskiej".
"Natomiast zdajemy sobie sprawę z tego, że Europa Środkowa także potrzebuje dodatkowych środków inwestycyjnych do tego, żeby ten swój rozwój kreować, dlatego że te potrzeby rozwojowe są ogromne i one przekraczają także możliwości polityki spójności UE. I w tym sensie ta sesja transatlantycka będzie rozmową o tym, w jaki sposób możemy budować tę więź transatlantycką nie tylko w sferze bezpieczeństwa, ale także po prostu w inwestycjach rozwojowych" - dodał szef gabinetu prezydenta.
Według niego inicjatywa Trójmorza pozostaje zarazem projektem "par excellence europejskim, wpisującym się w założenia UE". "Im silniejsza Europa Środkowa jako część UE, tym silniejsza Unia Europejska, im bardziej spójna Europa Środkowa, tym lepiej funkcjonujący rynek europejski, bo rynek środkowoeuropejski jest częścią rynku europejskiego, więc im mniej będzie barier infrastrukturalnych w Europie Środkowej, tym lepiej będzie funkcjonował rynek całej Unii" - podkreślił Szczerski.
Trójmorze to wspólna inicjatywa prezydentów Polski i Chorwacji dotycząca współpracy państw regionu Adriatyk - Bałtyk - Morze Czarne w obszarach energetyki, transportu, cyfryzacji i gospodarki.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych