ew
21 marca 2018 w siedzibie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyło się spotkanie programowe Światowych Dni Morza, w których wzięli udział m.in. ministrowie, parlamentarzyści, przedstawiciele ministerstw, portów, urzędów morskich, uczelni morskich, urzędów żeglugi śródlądowej, a także innych podmiotów zaangażowanych w rozwój gospodarki morskiej.
Spotkaniu przewodniczył Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, towarzyszyli mu Wiceministrowie Anna Moskwa oraz Grzegorz Witkowski, a także Dorota Arciszewska – Mielewczyk, Przewodnicząca Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
W swoim przemówieniu Minister Gróbarczyk podziękował wszystkim za przybycie i zaangażowanie w organizację Światowych Dni Morza. Podkreślił, że jest to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii polskiej gospodarki morskiej:
„Po raz pierwszy w historii gospodarzem Światowych Dni Morza jest kraj Europy Środkowo – Wschodniej, położony nad Morzem Bałtyckim. O wyborze Polski do organizacji tego prestiżowego, międzynarodowego wydarzenia zadecydowała Międzynarodowa Organizacja Morska, organizacja wyspecjalizowana ONZ. Stanowi to szczególne wyróżnienie dla naszego kraju.” – mówił.
Obchody morskiego święta Narodów Zjednoczonych organizowane są corocznie od 2005 r. Dotychczas gospodarzami Światowych Dni Morza były Stambuł, Tokio Rzym, Buenos Aires, Nowy Jork, Ateny, Singapur, Lizbona. W 2017 r. wydarzenie odbyło się w Panamie, natomiast w 2019 r. zostanie zorganizowane w Kolumbii.
Światowe Dni Morza w Polsce odbędą się w dniach 13-15 czerwca 2018 roku w Szczecinie. To międzynarodowe wydarzenie zgromadzi ponad 800 gości z kraju i zagranicy, w tym Sekretarza Generalnego i przedstawicieli Międzynarodowej Organizacji Morskiej, oficjalnych delegacji rządowych oraz ministrów ds. morskich z państw całego świata, jak również przedstawicieli międzynarodowego biznesu i środowiska akademickiego oraz ekspertów zajmujących się szeroko rozumianą tematyką morską.
Tematem wiodącym będzie IMO 70: Nasze dziedzictwo – lepsza żegluga dla lepszej przyszłości. Zostaną także poruszone tematy nowoczesnych i przyjaznych środowisku rozwiązań dla żeglugi morskiej, bezpieczeństwa cyfrowego w żegludze, wyzwań stojących przed nowymi szlakami transportowymi oraz przyszłości rynku pracy w branży morskiej. Są one niezwykle ważne w kontekście rozwoju międzynarodowego transportu morskiego, który pełni wiodącą rolę w handlu światowym. Szacuje się, że ponad 80% towarów transportowanych jest drogą morską. Są to kwestie o szczególnym znaczeniu również dla Polski.
Głównym celem Światowych Dni Morza jest zwiększenie atrakcyjności Polski na arenie międzynarodowej, wzrost aktywności Polski na forum Światowej Organizacji Morskiej oraz promocja polskiego potencjału morskiego, w szczególności edukacji morskiej i kształcenia na polskich uczelniach wyższych.
W tym roku przypada także 70. rocznica powstania Światowej Organizacji Morskiej, co wraz z 100. obchodami odzyskania przez Polskę niepodległości będzie stanowić doskonałą okazję zarówno do promocji za granicą, jak również przyczyni się do wzrostu atrakcyjności regionu nadmorskiego wśród inwestorów zagranicznych.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych