pc
Chcielibyśmy, aby jak najwięcej środków na rozwój infrastruktury transportowej znalazło się w kopertach narodowych - mówił wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik podczas dyskusji o przyszłości funduszy Unii Europejskiej na konferencji CEF Day Slovenia 2018.
Jednym z wątków konferencyjnej dyskusji była przyszłość instrumentu finansowego o nazwie "Łącząc Europę" (CEF, Connecting Europe Facility), którego celem jest wspierane najważniejszych inwestycji w UE w trzech obszarach: transporcie, energetyce i telekomunikacji. Reprezentujący Polskę wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik podkreślał, że Polska z sukcesem korzysta z funduszy tego instrumentu.
"Wartość 46 polskich inwestycji z dofinansowaniem CEF to już 5,9 miliarda euro" – powiedział. Przypomniał, że około 17 proc. całego budżetu instrumentu „Łącząc Europę” na transport przypada na projekty właśnie z Polski.
Zaznaczył, że instrument ten powinien być kontynuowany w przyszłości. "Zależy nam na tym, żeby fundusze wciąż wspierały infrastrukturę podstawową, czyli na przykład modernizacje dróg i kolei, bo potrzeby w tej dziedzinie są ogromne" - mówił. Podkreślił też: "Chcielibyśmy także, by jak najwięcej środków w obszarze transportu było dostępnych w ramach kopert narodowych".
Z informacji Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju wynika, że pula z CEF dla Polski to 4,14 miliarda euro, z czego nasz kraj wykorzystał już wszystko. Oprócz tego jest jeszcze tzw. pula ogólna. O te pieniądze podmioty z Polski rywalizują z podmiotami z innych krajów.
Największym beneficjentem CEF w Polsce oraz w całej Unii Europejskiej jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które uruchomiły 24 inwestycji. Ich wartość to 4,6 miliarda euro, przy czym wsparcie CEF to 3,5 mld euro.
Z funszuszy CEF w Polsce finansowana jest m.in. modernizacja ponad 1060 kilometrów linii kolejowych, wdrożenie systemu ERTMS na 1200 kilometrach trakcji czy rozbudowa portów morskich wraz z infrastrukturą (drogi i linie kolejowe).
Po konferencji Polska delegacja spotkała się z przedstawicielami słoweńskiego Ministerstwa Infrastruktury. Rozmowy dotyczyły stanowisk obu krajów w sprawie przyszłości CEF.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych