We wtorek Rosja złożyła wniosek do ONZ o poszerzenie granic swego szelfu w Arktyce. Chodzi o przyłączenie m.in. grzbietu Łomonosowa i Mendelejewa - będących przedłużeniem szelfu.
Rosyjskie MSZ podało, że terytorium liczy ok. 1,2 mln mkw. rozciągających się na odległość 350 mil morskich od wybrzeża. Federacja już raz starała się o pozyskanie tych ziem, ale w 2002 roku ONZ odrzucił ich pretensje z braku dokumentacji. Teraz próbuje ponownie, bo jest o co walczyć.
Według badań naukowców Arktyka może kryć w sobie aż 25 proc. światowych zasobów ropy naftowej i gazu. Nie dziwi więc fakt, że wszystkie kraje arktyczne (Rosja, USA, Kanada, Dania, Norwegia) aktywnie walczą o jak największą część tego regionu. Starania tych państw są w szczególności widocznie w ostatnich latach, gdyż systematyczne topnienie lodowców daje możliwość eksploracji i eksploatacji nowych złóż.
Według międzynarodowego prawa, żaden kraj nie jest zwierzchnikiem nad biegunem północnym i otaczającymi go wodami. Każde z państw arktycznych posiada tylko wyłączną strefę ekonomiczną liczącą 200 mil. ONZ daje możliwość jej powiększenia, pod warunkiem, że obszar poza nią jest przedłużeniem szelfu kontynentalnego kraju. Moskwa swoje prawa do części Arktyki zaznaczyła już w 2007 roku. Wtedy bowiem rosyjska ekspedycja umieściła flagę tego państwa na dnie Morza Arktycznego. Od zeszłego roku Federacja utworzyła w tym regionie dowództwo strategiczne i regularnie przeprowadza ćwiczenia bojowe.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych