Angielski Sąd Najwyższy orzekł, że ubezpieczyciele muszą zapłacić 76,3 mln USD na pokrycie całkowitej utraty konstrukcyjnej 150.000 DWT tankowca "Brillante Virtuoso", który został zajęty i uszkodzony przez piratów z Adenu w 2011 roku.
Sąd orzekł również, że skarżący są uprawnieni do zwrotu kosztów ratownictwa i wydatków, informuje Shippingazette, powołując się na rzecznika New York\'s Maritime.
Przedmiotem sporu było ustalenie, co obejmuje pojęcie "całkowita utrata konstrukcyjna", bowiem ubezpieczyciel i armator inaczej je interpretowali.
W odpowiedzi sąd przyjął zasadę uściślająca powyższe określenie, czy statek został uszkodzony w stopniu, który oznaczał całkowitą utratę zdolności manewrowej.
6 lipca 2011 roku tankowiec - płynący z portu Kercz (Ukraina) do Qingdao (Chiny) z ładunkiem oleju opałowego - został przejęty po wypłynięciu z Kanału Sueskiego przez piratów somalijskich.
Nakazali oni, aby statek udał się do Adenu. Ale po tym, jak zatrzymał się główny silnik i nie można go było ponownie uruchomić, piraci zdetonowali bombę zapalającą w maszynowni.
Wybuch spowodował pożar, który znacznie uszkodził maszynownię statku, rurę kominową i nadbudówkę. Wkrótce później, piraci uciekli. Załogę uratował krążownik rakietowy USS Philippine Sea.
Sąd uznał, że jeśli statek tylko częściowo utraciłby zdolność manewrową, wnioskodawca byłby uprawniony nie tylko do odszkodowania za szkody i pokrycie kosztów pracy, ale również za szkody w postaci utraty wpływów z frachtu.
Ładunek „Brillante Virtuoso” był ubezpieczony w spółce RSA (dawniej: Royal i Sun Alliance), a interesy właściciela ładunku reprezentowali londyńscy prawnicy z kancelarii Waltons & Morse. W imieniu armatora – greckiej spółki Suez Fortune Investment (pływającej pod banderą Liberii) - działała kancelaria Rhys Clift of Hill Dickinson.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych