pc
Parlament Europejski opowiedział się w środę za tym, aby w przyszłym budżecie unijnym na lata 2021-2027 przeznaczyć 11,5 mld euro (w cenach z 2018 r.) na Europejski Fundusz Obronny.
Europosłowie chcą, aby 3,62 miliarda euro w cenach z 2018 r. (4,1 miliarda euro w cenach bieżących) trafiło na finansowanie wspólnych projektów badawczych, w szczególności poprzez dotacje. 7,84 mld euro w cenach z 2018 r. (8,9 mld euro w cenach bieżących) ma być wsparciem dla inwestycji państw członkowskich poprzez współfinansowanie kosztów opracowania prototypów i wynikających z nich wymagań w zakresie certyfikacji i testowania.
Sprawozdawcą projektu był europoseł Zdzisław Krasnodębski (PiS). "Wspierając szerszą współpracę między firmami obronnymi w całej Unii, Europejski Fundusz Obronny dąży do uwolnienia potencjału przemysłu obronnego we wszystkich państwach członkowskich, a współpraca tych firm powinna również wspierać innowacyjność w UE, a tym samym wzmocnić gospodarkę UE jako całość" - podkreślił.
Propozycja dotycząca Europejskiego Funduszu Obronnego została zatwierdzona przez Parlament Europejski przy 337 głosach za, 178 przeciw i 109 wstrzymujących się.
Europejski Fundusz Obronny został uruchomiony w 2017 r. przez Komisję Europejską. Ma pomóc państwom członkowskim zwiększyć krajowe inwestycje na badania w dziedzinie obrony, rozwój prototypów, zakup sprzętu wojskowego i technologii oraz podnieść bezpieczeństwo UE.
Fundusz będzie składał się z dwóch części, z których pierwsza dotyczy badań naukowych, a druga ma zachęcać państwa członkowskie do współpracy przy zakupach wyposażenia obronnego i technologii poprzez współfinansowanie z budżetu UE.
KE szacuje, że brak współpracy w kwestii obronności między państwami unijnymi kosztuje je 25–100 mld euro rocznie, a dzięki łączeniu zamówień można by zaoszczędzić do 30 proc. rocznych wydatków na obronność.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych