pc
Polska Agencja Inwestycji i Handlu będzie wspierać przedsiębiorców sektora MŚP, którzy chcą inwestować w Turcji. W pierwszym kwartale 2018 r. powstanie biuro PAIH w Stambule - powiedział PAP Wojciech Fedko, wiceprezes agencji, podczas wtorkowego Polsko-Tureckiego Forum Biznesowego w Warszawie.
Jak wskazał Fedko, "już dużo eksportujemy do Turcji" i "należy postawić na wzrost".
Według PAIH w pierwszych ośmiu miesiącach 2017 roku Polska wyeksportowała do Turcji towary i usługi o wartości ponad 1,8 mld euro, a sprowadziła towary i usługi warte przeszło 2 mld euro. Dla porównania w 2016 r. eksport osiągnął wartość ok. 2,8 mld euro, podobnie jak import - ok. 2,8 mld euro.
"Mamy mandat i pieniądze publiczne, by wydobyć potencjał internacjonalizacji, czyli wyjścia poza granice Polski dla mniejszych, średnich, większych podmiotów potrzebujących asysty" - powiedział Fedko.
Dodał, że biuro PAIH w Stambule powstanie w pierwszym kwartale 2018 r. "Biura takie mają za zadanie (...) m.in. organizowanie spotkań B2B, przygotowanie raportów sektorowych pod wybrane branże" - zaznaczył.
Wyjaśnił, że przedsiębiorcy dostają najpierw "asystę PAIH w Warszawie", a później wyjeżdżają za granicę i mają otrzymać "kolejną część wsparcia od państwa, której potrzebują". "Dla jednych przedsiębiorców będzie to szukanie dystrybutorów pod ich produkty, dla innych szukanie towarów, których potrzebują np. do reeksportu" - wyjaśnił.
"Dysponujemy narzędziami państwowymi, które oferuje chociażby grupa PFR typu fundusze inwestycyjne Polskiego Funduszu Rozwoju czy fundusz ekspansji Banku Gospodarstwa Krajowego, sugerujemy instrumenty ubezpieczeniowe KUKE" - wyliczył.
Dodał, że jeśli mały czy średni przedsiębiorca rozważałby inwestycje w Turcji, agencja będzie go aktywnie wspierać. "Zorganizujemy mu wszystkie konieczne spotkania, jak trzeba będzie to również na poziomie politycznym, np. ministerstwa gospodarki, wnioskując o wsparcie takiego polskiego inwestora w Turcji" - zadeklarował. Dodał, że turecka agencja ISPAT ma mandat rządu tureckiego do dystrybucji np. cash grantów czy ulg podatkowych. "My w partnerstwie jesteśmy w stanie, jako agenda rządowa, dość szybko otworzyć takiemu przedsiębiorcy drzwi do wszystkich produktów inwestycyjnych drugiej strony" - powiedział Fedko.
Jak podkreślił wiceszef PAIH "sam rynek już pokazał, w co inwestują u nas Turcy". "Mają masę projektów inwestycyjnych w Polsce, szczególnie, jeśli chodzi o budownictwo i infrastrukturę. Skupują też np. naszą wołowinę" - wyliczał.
I dodał: "My z naszego punktu widzenia patrzymy na przemysł meblarski, dalszy rozwój naszego hubu motoryzacyjnego" - zaznaczył. Według niego szanse na zaistnienie w Turcji mają też szkutnicy z zagłębia augustowskiego, którzy produkują mniejsze łodzie i jachty. "To produkty wysokoprzetworzone, które są bardzo popularne na północy Europy. Wydaje się nam, że położenie geograficzne Turcji i klimat morski uzasadniałby promocję tych polskich produktów nad Bosforem" - ocenił. "Patrzymy również na inne branże np. instrumenty medyczne czy oprzyrządowanie medyczne, bo polskie firmy (...) są bardzo atrakcyjne cenowo. Czyli cena do jakości jest bardzo atrakcyjna" - wskazał.
W ocenie Fedko rynek turecki nie jest bardzo trudny. "Natomiast jest to rynek pozaunijny. W związku z tym wejście tam wiąże się z szeregiem ryzyk" - zaznaczył. Wyjaśnił, że chodzi m.in. o ryzyko kursowe, barierę kulturową, językową.
"Kluczem do ekspansji międzynarodowej mniejszych polskich firm jest to, żeby one obrobiły lekcję w Warszawie" - zaznaczył. Dodał, że zadaniem agencji "jest staranie się, by zminimalizować jak najbardziej ryzyko handlowe czy inwestycyjne dla polskich przedsiębiorców".
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych