PMK
Najwięksi niemieccy pożyczkodawcy: Deutsche Bank i Commerzbank starają się z całych sił pozbyć się pożyczek z rynku żeglugi. Niespłacone kredyty z tego sektora osiągnęły już w Niemczech 100 mld dolarów.
Rynek żeglugi powoli wchodzi w fazę ożywienia po prawie 10 latach kryzysu. Nadpodaż statków i słaby wzrost światowego handlu wciąż pozostaje problemem, co utrudnia armatorom czasowe spłacanie swoich kredytów.
Niemieckie banki, kiedyś globalni liderzy w finansowaniu żeglugi, z tego powodu odpisali już długi warte miliardy dolarów z tego sektora. Inni europejscy pożyczkodawcy specjalizujący się w tym sektorze zamknęli działalność. Sytuacja jest więc poważna.
Według nieoficjalnych źródeł Deutsche Bank planuje wyodrębnić 250 mln dolarów długów z rynku żeglugi i razem sprzedać je na rynku finansowym za promocyjną cenę. Przedstawiciele banku odmówili komentarza w tej sprawie. Ekspozycje kredytowe DB w sektorze żeglugi osiągają obecnie 5 mld euro.
Niemieckie banki nie są pierwszymi, które pozbędą się długów z światowej żeglugi. W tym roku Royal Bank of Scotland zakończył proces sprzedaży wierzytelności o wartości przynajmniej 600 mln dolarów.
RBS należy w ponad 70 proc. do rządu Wielkiej Brytanii i obecnie przechodzi głęboką restrukturyzację. Po kryzysie w 2008 roku, bank potrzebuje gotówki na zapłatę grzywien i przegranych sporów. Sprzedaje więc swoje udziały i tnie zatrudnienie.
Nieoficjalne źródła podają, że wierzytolnościami podzieliły się dwie firmy. Japoński Orix Corp zakupił 290 mln dolarów długu, a niemiecki Berenberg Bank 300 mln dolarów. Obie firmy odmówiły w tej sprawie komentarza.
RBS zamierza pozbyć się całkowicie swoich pożyczek odnoszących się do żeglugi morskiej. Wierzytelności pochodzą głównie od greckich armatorów i są warte ponad 3 mld dolarów. Royal Bank of Scotland zamierza jest sprzedawać w osobnych pakietach.
Raportowanie ESG – nowe obciążenia finansowe dla przedsiębiorców i brak polskich regulacji
Nowi wiceprezesowie w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego
Bandera, armator, wynagrodzenie - marynarskie podatki w praktyce
Ubezpieczenia Kadłuba i Maszyn (Hull & Machinery) – podstawowe ryzyka morskie jednostek pływających
Krzysztof Trofiniak prezesem Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.