jk
Kontrakt PGNiG na dostawy LNG z USA nie jest wielki, ale interesujący i ważny, zarówno pod kątem zapisów, jak i od strony politycznej - ocenia ekspert rynku Piotr Maciążek. PGNiG ogłosiło we wtorek podpisanie umowy na dziewięć transportów amerykańskiego LNG.
Polska spółka kupiła gaz od brytyjskiej firmy Centrica, ale surowiec ma pochodzić z terminala Sabine Pass w Luizjanie. Kontrakt dotyczy lat 2018-2022.
To pierwsza umowa średnioterminowa - podkreślił w rozmowie z PAP Maciążek. Jego zdaniem ciekawa jest formuła kontraktowa, która zapewnia, że koszty po stronie transportu i ewentualnych utrudnień transportowych ponosi dostawca, a nie PGNiG, co może być - jak ocenił - okolicznością pozytywną.
Maciążek wskazał też na słowa ministra energii Krzysztofa Tchórzewskiego, który stwierdził, że to pierwszy kontrakt, w którym zdecydowały - nie ceny amerykańskie, tylko europejskie. "To może sugerować, że cena jest indeksowana do jakiejś europejskiej giełdy, co oznacza, że może być na prawdę bardzo atrakcyjna w stosunku do tego, co oferuje Gazprom" - powiedział.
Jego zdaniem, umowa jest też interesująca pod kątem dalszego rozwoju rynku i dalszej oferty amerykańskiej. "Mimo że dostawca jest brytyjski, to wydany przy tej okazji komunikat Ambasady amerykańskiej sugeruje, iż jest parasol polityczny nad tą umową" - podkreślił Maciążek.
Przypomniał, że prezes PGNiG Piotr Woźniak mówił, iż to początek budowania portfela średnioterminowych umów. "Myślę, że PGNiG postawi na kierunek amerykański ze względu politycznych. Być może to część jakiegoś szerszego porozumienia. Nie zdziwiłbym się, jeżeli byłaby to część jakiejś umowy pakietowej, dotyczącej nie tylko energetyki, ale np. także spraw wojskowych. Często zdarza się, że takie porozumienia nie obejmują jednego, tylko kilka sektorów".
Maciążek zauważył, że wolumen kontraktowy jest stosunkowo niewielki, maksymalnie rzędu 1 mld m sześc. gazu przez pięć lat, podczas gdy Polska zużywa 16 mld m sześc. rocznie. "Bardziej to oznacza szansę, która się przed nami otwiera, a czas pokaże, czy zostanie wykorzystana" - ocenił, przypominając, że Amerykanie otwierają kolejne terminale eksportowe. "Niedługo ruszy terminal Corpus Christi, a Piotr Woźniak stwierdził, że spółka również interesuje się potencjalnymi dostawami z tego właśnie terminala" - dodał ekspert.
PGNiG podpisało we wtorek średnioterminowy, pięcioletni kontrakt z firmą Centrica LNG na dostawy gazu LNG ze Stanów Zjednoczonych - poinformował we wtorek prezes Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa Piotr Woźniak. Umowa na regularne dostawy LNG z USA obejmuje dziewięć ładunków. Jak powiedział prezes spółki, to pierwszy z serii takich kontraktów.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych