ew
Na rynkach ropy kończy się burzliwy kwartał - z największym spadkiem cen od 2014 r. Bessa na rynku paliw pojawiła się zaledwie kilka tygodni po tym, jak ropa osiągnęła najwyższe notowania od 4 lat - podają maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na luty na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 45,77 USD za baryłkę, po zwyżce o 0,97 proc.
Brent w dostawach na marzec na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie jest wyceniana po 53,77 USD za baryłkę, po zwyżce ceny o 1,05 proc.
Wskaźnik zmienności na rynkach paliw wzrósł w ciągu ostatnich 3 miesięcy o 100 procent.
Inwestorzy wciąż nie są pewni, czy cięcia produkcji zadeklarowane przez kraje OPEC i jego sojuszników będą w stanie przeciwstawić się dynamicznie rozwijającej się produkcji ropy w USA.
Obawy o wpływ na wzrost gospodarczy w USA budzi też trwający spór handlowy pomiędzy USA a Chinami, a także polityka monetarna amerykańskiej Rezerwy Federalnej.
"Trump +panował+ w tym roku jako kontroler cen ropy, ponieważ był we wszystko zaangażowany - od sankcji wobec Iranu i zakazu importu irańskiej ropy, poprzez wojnę handlową Waszyngtonu z Pekinem, po napięcia w relacjach z Arabią Saudyjską" - wylicza Sungchil Will Yun, analityk giełd towarowych w HI Investment & Futures Corp.
"Chociaż ceny ropy przestały spadać, to ich tempo wzrostu w przyszłym roku również może być stopniowe" - dodaje.
W tym kwartale ropa w USA staniała o niemal 38 procent.
W 2018 roku ropa na NYMEX staniała - jak do tej pory - o 24 proc., po zwyżce w ciągu poprzednich dwóch lat o ponad 60 proc.
Brent straciła w IV kw. 35 proc., a rok może zakończyć ze stratą 19,5 proc.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych