pc
Szef MSZ Hiszpanii Josep Borrell zapowiedział w poniedziałek wieczorem, że jego kraj nie podpisze zaplanowanego na 25 listopada porozumienia w sprawie Brexitu bez wcześniejszej umowy między Madrytem a Londynem w sprawie Gibraltaru.
Rząd premiera Pedro Sancheza sygnalizował już wcześniej, że jego akceptacja porozumienia UE z Londynem w sprawie Brexitu będzie uzależniona m.in. od kwestii Gibraltaru. Madryt wciąż zgłasza roszczenia do tej należącej od 1713 r. do Wielkiej Brytanii enklawy na Półwyspie Iberyjskim.
Borrell powiedział w poniedziałek, że Madryt sprzeciwi się zawarciu umowy między UE a Wielką Brytanią, jeśli wcześniej nie porozumie się z Londynem w sprawie Gibraltaru. Skrytykował też autorów umowy w sprawie Brexitu za brak uwzględnienia w projekcie oczekiwań Madrytu.
“Dopiero w środę zdaliśmy sobie sprawę, że dokument ten w artykule 184 nie daje nam żadnych gwarancji na indywidualną umowę hiszpańsko-brytyjską dotyczącą Gibraltaru. (…) Przyszłe rozmowy o Gibraltarze zostaną rozdzielone. Do tego czasu nie zgadzamy się na porozumienie z W. Brytanią” - powiedział Borrell.
Były szef Parlamentu Europejskiego przypomniał, że umowa hiszpańsko-brytyjska na temat Gibraltaru musi regulować szereg spraw dotyczących tej enklawy, m.in. praw pracowników, kwestii ochrony środowiska i rybołówstwa, bezpieczeństwa, a także polityki fiskalnej i funkcjonowania lotniska.
Podpisanie umowy w sprawie Brexitu zostało zaplanowane na najbliższy nadzwyczajny szczyt UE, który odbędzie się 25 listopada.
W poniedziałek główny unijny negocjator Michel Barnier powiedział na konferencji prasowej w Brukseli, że projekt porozumienia z Wielką Brytanią jest „sprawiedliwy i wyważony”. Zaznaczył, że sprawą do ustalenia pozostaje kwestia przedłużenia okresu przejściowego.
Umowa o Brexicie wywołuje w Wielkiej Brytanii wiele emocji, a premier Theresa May była w ostatnich dniach mocno krytykowana w parlamencie. W poniedziałek szefowa rządu podczas spotkania Konfederacji Brytyjskiego Przemysłu (CBI) stwierdziła, że projekt porozumienia w sprawie warunków Brexitu spełnia oczekiwania Brytyjczyków, m.in. kończąc z preferencyjnym traktowaniem imigrantów z państw UE.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych