pc
Marek Gróbarczyk minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej podkreślił we wtorek na Forum Ekonomicznym w Krynicy, że priorytetem dla rządu jest rozwój całej branży morskiej. "To obszar ogromnych inwestycji i będziemy go wspierać” - dodał.
Minister wziął udział w panelu „Morski Fundusz Inwestycyjny (MFI) jako narzędzie do wspierania branży morskiej w Polsce”.
Gróbarczyk zaznaczył, że fundusz morski jest dziś niezwykle potrzebny. „Kończy się kontraktacja pierwszego promu i konieczne jest stworzenie trwałego mechanizmu finansowania inwestycji w oparciu o procedury przyjęte przez konsorcja i banki, aby nie przechodzić tego procesu jeszcze raz” - zaznaczył.
Minister powiedział, że obecnie potrzebna jest odnowa żeglugi śródlądowej i „konieczne jest przekonywanie inwestorów do rentowności tego biznesu”.
„Taki fundusz wprowadziłby odgórnie zasadę pewnych działań akceptowany przez obie strony i w ciągu miesiąca można by zakontraktować budowę promu, dziś trwa to (procedura) półtora roku” - podkreślił.
Gróbarczyk zapowiedział, że niedługo powstanie fundusz rozwoju polskich portów, które z całej branży morskiej funkcjonują najlepiej. Zdaniem ministra, fundusz ten będzie „forpocztą szerszych funduszy”.
O konieczności powstania MFI mówił także zarządca komisaryczny w Polskiej Żegludze Morskiej Paweł Brzezicki. Z danych, które przedstawił wynika, że w kraju w branży morskiej pracuje 94 tys. ludzi, a na kierunkach morskich kształci się ponad 12 tys. studentów.
Brzezicki zaznaczył, że obecnie branża morska jest jedną z najnowocześniejszych. „Kilogram dobrze wykonanego statku kosztuje więcej niż kilogram samochodu, a jest to ogromna masa” - przekonywał.
Podkreślił, że morskie fundusze istnieją w wielu krajach, wymienił m.in. Danię i Holandię. Brzezicki dodał, że w Polsce fundusz połączyłby m.in. armatorów i porty. „Podmioty skupione w funduszu mogłyby lokować swoje nadwyżki w miejsca, gdzie jest to opłacalne” - powiedział.
Natomiast wiceprezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Paweł Lulewicz zwrócił uwagę, że konieczne jest również kształcenie odpowiedniej kadry dla zakładów z branży morskiej.
„W ostatnich 15 latach w tej kwestii była zapaść. Otrzymujemy wiele sygnałów od przedsiębiorców, że mają problem ze znalezieniem pracowników. Niektórzy zmuszeni są do zatrudniania obcokrajowców, nawet Chińczyków. Dlatego jako strefa staramy się działać w tym kierunku” - dodał Lulewicz.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Rosja wysłała samochody do Kuby. W porcie w Hawanie wyładowano auta „Moskwicz”
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law