pc
Francja skrytykowała we wtorek Rosję za zbudowanie mostu przez Cieśninę Kerczeńską na zaanektowany w 2014 roku ukraiński Krym. Przeprawa została otwarta tego dnia przez prezydenta Rosji Władimira Putina.
Władze Francji "potępiają zbudowanie przez Rosję Mostu Krymskiego, który przyczynia się do pozbawienia Ukrainy pełnego dostępu do jej uznanych na całym świecie wód terytorialnych i korzystania z nich" - napisała w oświadczeniu rzeczniczka francuskiego MSZ Agnes von der Muehll.
W otwarciu 19-kilometrowego mostu za ponad 3,6 mld USD wziął udział prezydent Putin, przejeżdżając ciężarówką przez most w kolumnie samochodów ciężarowych. W ten sposób zainaugurowano przeprawę, mającą na celu - według Moskwy - ograniczenie izolacji Krymu od Rosji. Aneksja półwyspu przez Rosję nie została uznana przez społeczność międzynarodową.
Ukraiński premier Wołodymyr Hrojsman oskarżył "rosyjskiego okupanta" o "lekceważenie międzynarodowego prawa" i obiecał powrót Krymu do Ukrainy.
Francja "pozostaje głęboko zaangażowana w przywracanie suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy" - powiedziała rzeczniczka francuskiej dyplomacji.
Dodała, że Paryż "ubolewa" z powodu obecności Francuzów na ceremonii otwarcia mostu i nazwała to "osobistą inicjatywą" tych osób, "sprzeczną z prawem międzynarodowym" i za którą "nie mogą brać odpowiedzialności władze francuskie".
W ten sposób rzeczniczka odpowiedziała na pytanie o mera miejscowości Marignane w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, Erica Le Disses, który na Krymie w poniedziałek podpisał umowę partnerską z miastem Eupatoria, i o udział w inauguracji mostu urzędników francuskich.
Ustanowienie partnerstwa Marignane i Eupatorii ambasada Ukrainy w Paryżu uznała na swoim profilu na Facebooku za zamiar współpracy francuskiego miasta z władzami okupacyjnymi na Krymie. Eupatoria to port nad Morzem Czarnym, duży ośrodek turystyczny i uzdrowiskowy położony ok. 60 km od Symferopola.
Budowę rosyjskiego mostu bez zgody Ukrainy potępiła m.in. Unia Europejska. Most uniemożliwia wpływanie masowców lub kontenerowców na Morze Azowskie, gdzie przez porty w Mariupolu i Berdiańsku eksportowano stal z Ukrainy.
Kontrakt na budowę mostu, nazywanego nieoficjalnie mostem Putina, dostał Strojgazmontaż (SGM), kontrolowany przez zaprzyjaźnionego z Putinem oligarchę Arkadija Rotenberga, jego dawnego partnera sparingowego w judo. Rotenberg jest objęty zachodnimi sankcjami, uniemożliwiającymi wsparcie kapitałowe z Zachodu i zatrudnienie zachodnich podwykonawców.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych