pc
W środę swoją delegację w Polsce zakończyła grupa europosłów z komisji transportu PE. "Jesteśmy pod wrażeniem inwestycji w infrastrukturę w Polsce" - powiedział PAP szef tej delegacji, holenderski europoseł Wim Van De Camp.
W delegacji wzięli udział posłowie: Wim van de Camp, Węgier Andor Deli i Kosma Złotowski (PiS). Została ona zorganizowana z inicjatywy europosła Tomasza Poręby (PiS). W ciągu trzech dni europosłowie odwiedzili Podkarpacie, Małopolskę i Mazowsze. Podczas wizyty zobaczyli m.in. lotniska w Jasionce i Balicach, zapoznali się z inwestycjami kolejowymi i drogowymi. W środę odbyli cykl spotkań dot. rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce. To właśnie ta kwestia - jak mówi van De Camp - zrobiła na nim największe wrażenie.
"Program wizyty był bardzo dobry, bardzo napięty. Zaczęliśmy w poniedziałek od infrastruktury lotniczej, omawialiśmy szlak Via Carpatia, następnie transport kolejowy, by zakończyć na spotkaniach w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. To właśnie plan rozwoju tej żeglugi w Polsce bardzo pozytywnie mnie zaskoczył" - powiedział Holender. Jak zaznaczył, w projektach widzi synergię pomiędzy różnymi rodzajami transportu, przede wszystkim portów nad Bałtykiem z infrastruktura kolejową.
Podczas wizyty europosłowie przyglądali się inwestycjom infrastrukturalnym na terenie województwa małopolskiego. Spotkania były poświęcone m.in. rozwojowi portu lotniczego w Balicach. Przedstawiciele Komisji obejrzeli m.in. planowany do modernizacji dworzec Rzeszów Główny, a następnie pociągiem PKP Intercity udali się do Krakowa na Dworzec Główny.
Podczas podróży z Rzeszowa do Krakowa spotkali się z prezesami najważniejszych polskich spółek kolejowych. Tematem rozmów były projekty rozwoju połączeń międzynarodowych pomiędzy UE a Azją, realizowane przez PKP Cargo i PKP LHS w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Omawiano również wspólny europejski obszar przewozów pasażerskich.
Van De Camp stwierdził, że podczas kolejnych etapów podróży przekonywał się, że "każda złotówka z UE przeznaczana na inwestycje infrastrukturalne jest tu dobrze wydawana". "Rozmawialiśmy sporo o przyszłym budżecie unijnym, o polityce spójności. Chociaż nie znam szczegółów, to po trzech dniach wizyty wydaje się, że jeśli chodzi o infrastrukturę relacje Brukseli - która dość twardo podchodzi do wydawania środków na infrastrukturę - z polski rządem są bardzo dobre" - zaznaczył.
Europoseł Kosma Złotowski (PiS) zwrócił jednak uwagę, że choć delegacja pozytywnie ocenia infrastrukturę, ciągle są opóźnienia w regionach jeśli chodzi o wydawanie środków unijnych na infrastrukturę. "Wystarczy przejrzeć statystki wydawania pieniędzy i okaże się, że niektóre województwa mają spore zaległości. Jest sporo pieniędzy unijnych, których nie wydano, a które powinno się wydać na drogi i inną infrastrukturę" - zaznaczył.
Złotowski stwierdził, że Polska może być szczególnie dumna z osiągnięć w transporcie kolejowym. Jak wskazał, to pokazuje, jak ważne jest utrzymanie wydatków na politykę spójności na obecnym poziomie. "Chciałbym, żeby moi koledzy wrócili do Brukseli w przekonaniu, że polityka spójności działa, choć wiele jeszcze trzeba zrobić, żeby komfort podróżowania w UE nie różnił się w zależności od regionu czy państwa członkowskiego” – stwierdził.
Na Podkarpaciu delegacja zapoznała się z projektem szlaku Via Carpatia i innymi projektami infrastrukturalnymi. „Via Carpatia, Rail Baltica, rozwój infrastruktury kolejowej – wszystko to wpisuje się w pozytywną wizję rozwoju Polski dotyczącą transportu, w przedefiniowanie szlaków i rozwój na linii Północ-Południe” – powiedział Poręba (PiS). Europoseł podkreślił bardzo dobrą współpracę z Komisją Europejską, która już uwzględnia szlak Via Carpatia w najważniejszych dokumentach.
Pakiet Mobilności był głównym tematem rozmów ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z przedstawicielami delegacji. Chodzi o projekt przepisów dotyczących zasad delegowania pracowników w transporcie międzynarodowym. Prace nad nim trwają od maja 2017 roku. Jest to jeden z ważniejszych tematów omawianych obecnie na forum unijnym. Polska popiera rozwiązania zmierzające do polepszenia warunków pracy w sektorze transportu drogowego, przy równoczesnym zachowaniu wolnej konkurencji w wykonywaniu międzynarodowych przewozów drogowych i konkurencyjności gospodarki UE. Van de Camp jest jednym ze sprawozdawców projektu nowych przepisów w PE.
W środę delegacja spotkała się też z prezesem PKP Krzysztofem Mamińskim i przedstawicielami ministerstwa inwestycji i rozwoju.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych